Søkemotoroptimalisering (SEO) er øvelsen som øker kvantiteten og kvaliteten på trafikken til nettstedet ditt gjennom organiske søkemotorresultater
Hjem / Digital Markedsføring / SEO-tjenester / Søkemotoroptimalisering
I denne artikkelen lærer du hvordan søkemotorene fungerer og hvilke SEO-teknikker og tjenester som kreves for å optimalisere nettstedet ditt.
Hvordan Google bestemmer det “beste” resultatet er basert på en algoritme som tar hensyn til autoritet, relevans for spørringen, lastehastighet og mer (Google vurderer over 200 ranking-faktorer i deres algoritmer / SEO-trender).
Resultatsidene for søkemotorene viser organiske (ikke-betalte) og betalte resultater.
Organisk søk (SERPs) er enheter som rangeres 100 % basert på fortjent innhold. De høyere resultatene anses av Google for å være de mest relative, pålitelige og autoritative nettstedene eller nettsidene om emnet.
Det er ingen måte å betale Google eller andre søkemotorer for å oppnå bedre synlighet på søkemotorer.
Betalte annonser er helt uavhengige av organiske oppføringer. Annonsører i delen med betalte resultater blir “rangert” etter hvor mye de er villige til å betale for en enkelt besøkende fra et bestemt sett med søkeresultater. Disse markedsføringskanalene kalles Search Engine Advertising, (søkemotorannonsering på norsk).
Jo høyere opp på Google resultatet ditt vises jo mer trafikk får du.
Her er en oversikt over hvor det meste av nettstedstrafikken kommer fra:
Som du kan se, kommer over 60 % av all trafikk på nettet fra søkemotorer. Alt i alt gir søk 10 ganger mer trafikk enn sosiale medier.
Så hvis du er på den store markedsplassen til Googles søk og ønsker flere kunder eller lesere, ja da ønsker du å benytte deg av søkemotoroptimalisering.
Det finnes søkeannonsering tenker du, og det er riktig at Google Ads lar deg betale for å komme øverst i søk. Men la oss se litt nærmere på hva en god optimalisering kan gjøre som ikke betalt søk kan.
Når søkemotoroptimaliseringen blir gjort riktig bygges den organiske trafikken over tid mens betalt reklame trenger løpende finansiering. Det betyr at en investering i optimalisering vil ha stor verdifull gevinst i lang tid fremover. Betalte søkeord med Google Ads er vel og bra for å booste trafikken men når du slutter å betale så stopper trafikken også. Det siste er grunnen til og forskjellen på søkemotoroptimalisering som et markedsføringstiltak som betaler seg i lengden.
Husk at SEO er for både brukere og søkemotorer. En viktig del av søkemotoroptimaliseringen gjør nettstedet ditt enklere for både brukere og søkemotorer å forstå nettsiden din. Selv om søkemotorer har blitt stadig mer sofistikerte, kan de fortsatt ikke se og forstå en nettside på samme måte som et menneske kan. Hvorfor ikke legge alt til rette for å få Google til å lese siden din korrekt? SEO er rett og slett en øvelse som kobler folk til nettsiden gjennom søkemotoren.
Moz gjør en god jobb med å fremheve trinnene som er involvert i en effektiv SEO-implementering: Beginners guide to SEO.
La oss forklare diagrammet over.
1. Tilgjengelig for gjennomsøking
For å kunne vises i søkeresultatene må ditt innhold først være synlig for søkemotorer. Gjennomsøking er oppdagelsesprosessen der søkemotorer sender ut et team med roboter (kjent som crawlers eller spiders) for å finne nytt og oppdatert innhold. Det er også viktig å oppnå hastigehetsresultater som tilfredstiller kravene til Core Web Vitals fra Google. På dette nivået faller disse oppgavene under det som er kjent som teknisk SEO.
2. Overbevisende innhold
Det neste trinnet innebærer å lage innhold som er unikt, verdifullt og som oppfyller intensjonen til publikum (creating helpful, reliable, people-first content). Dette er en del av innholdsmarkedsføring. Ikke glem å vurdere off-site oppføringer siden dette kan hjelpe deg med lokal SEO.
3. Søkeordsoptimalisert
Hvilke begreper søker folk etter? Du har kanskje en måte for å beskrive hva du gjør, men hvordan søker publikum etter produktet, tjenesten eller informasjonen du gir? Svar på disse spørsmålene gir en forståelse av hvordan nettstedets sider kan optimaliseres. Denne prosessen kalles ofte for søkordsanalyse.
4. God brukeropplevelse
Du vil ikke komme langt med god synlighet i søkeresultatene med mindre nettstedet også er optimalisert for mennesker. Sidene skal være estetisk behagelige for øyet, raske å laste ned, enkle å lese på forskjellige enheter og navigasjonen skal være nøyaktig og enkel å bruke.
5. Deleverdig innhold
Nettsiden din må ha sterk autoritet. Dette kan oppnås ved å fortjene lenker fra autoritative nettsteder, bygge merkevaren din og pleie et publikum som vil bidra til å forsterke innholdet ditt.
6. Tittel, URL og beskrivelse
Å skille seg ut i søkeresultatene er vanskelig ettersom mange konkurrerer om oppmerksomheten. På dette stadiet er det viktig å se hvordan nettstedets sider vises i søkeresultatene – dette kan ha en direkte innvirkning på klikkfrekvensen. Denne prosessen innebærer å optimalisere de elementene fra nettsiden som vises i søkeresultatene.
7. Utdrag/skjema-markering
Google legger stadig større vekt på snippets med informasjon. Disse kan ha form av en datatabell, liste med ofte stilte spørsmål, en forklaringsvideo osv. Det er derfor viktig å merke disse enhetene slik at søkemotoren kan identifisere dem og bruke dette som separate søkeresultater.
Ettersom synligheten du oppnår i søkemotorene svinger, kan måling hjelpe deg med å oppdage problemer og rapportere de gode resultatene. Løpende SEO-overvåking er derfor nødvendig for å øke besøkstrafikken til nettstedet ditt og få inntektene til å strømme.
Ytelsen overvåkes best ved hjelp av et SEO-dashbord – dette gjør det mulig å bruke mindre tid på å sortere store mengder data.
Et grunnleggende dashbord sikrer at du overvåker beregninger og KPIer som gir deg konkret innsikt i SEO-trafikk. Her er noen grunnleggende beregninger og KPIer du alltid burde holde øye med på når det kommer til SEO:
Til syvende og sist skal dashbordet tillate deg å få innsikt som du kan bruke til å perfeksjonere SEO-strategien.
Det viktigste å huske på når det gjelder SEO, er at det ikke finnes noen snarveier. Du må gjøre ting på den riktige måten og ta det ekstra steget, for det er slik du kan skille deg ut.
Forvent å sette av minst seks måneder til venting før du ser resultater. De som sier at SEO er en “engangsjobb” tar feil. Du ønsker å være i forkant med innholdet ditt, oppdatere det regelmessig og fortsette å lage flott nytt innhold for å vise Google at du fortsatt er aktiv.
Skulle du trenge litt ekspertveiledning vil våre SEO konsulenter mer en gjerne hjelpe deg, eller så kan vår SEO-analyse være et godt utgangspunkt for å finne viktige forbedringer på nettsiden din.
Husk å referere tilbake til denne artikkelen når du starter på din reise innen SEO-markedsføring, og hvis du bruker WordPress, sjekk ut “Hvordan starte med WordPress SEO”.
Del artikkel
Om forfatteren
I løpet av to virkedager mottar du våre anbefalinger.
Noen av våre kunder:
Noen av våre kunder:
OM UNITED WORKS
En gruppe fagfolk under samme fane som tilbyr tjenester av høy kvalitet innen digital markedsføring og implementering – effektivt og rimelig.
Digital Markedsføring | Webutvikling | Prosjekter | Innsikter | Om oss
© 2023 Holli United Works AS, Org. nr. 919 194 308
Spaces, Stortorvet 7, 0155 Oslo (kart)
75 98 77 70
[email protected]
TA STEGET
Fortell oss om dine utfordringer, mål og ambisjoner. La oss finne ut hvordan vi kan hjelpe deg.
TILGJENGELIGE RESSURSER
OM UNITED WORKS
En gruppe fagfolk under samme fane som tilbyr tjenester av høy kvalitet innen digital markedsføring og implementering – effektivt og rimelig.
Digital Markedsføring | Webutvikling | Prosjekter | Innsikter | Om oss
TA STEGET
Fortell oss om dine utfordringer, mål og ambisjoner. La oss finne ut hvordan vi kan hjelpe deg.
TILGJENGELIGE RESSURSER