Få hjelp med søkemotoroptimalisering for å booste nettstedets synlighet i Google
Dette er våre gode tips innen søkemotoroptimalisering og taktikker for å bygge mer trafikk i 2023.
En tittelkode er et HTML-element som spesifiserer tittelen på en webside. Tittelkoder vises på resultatsidene (SERP) i søkemotoren som en overskrift for overskriften for et gitt resultat, og er viktige for brukervennlighet, SEO og sosial deling. Tittelen på en webside er ment å være en nøyaktig og kortfattet beskrivelse av innholdet på en side.
Optimalt format
Primær nøkkelord – sekundært nøkkelord | Merkenavn
Eks.: 30-fots båter – båter og utstyr | Båtbutikken
Optimal lengde
Google viser vanligvis de første 50–60 tegnene i en tittelkode. Hvis du holder titlene under 60 tegn, antyder vår erfaring at du kan forvente at omtrent 90% av titlene dine vises riktig. Det er ingen eksakt tegngrense, fordi tegn kan variere i bredde og Googles visningstitler stopper (for øyeblikket) ved 600 piksler.
Hvordan skriver jeg en god tittelkode?
Metabeskrivelsen er en HTML-attributt som gir et kort sammendrag av en webside. Søkemotorer, som Google, viser ofte metabeskrivelsen i søkeresultatene, noe som kan påvirke klikkfrekvensen.
Optimalt format
Metabeskrivelse av en side skal på en intelligent måte (les: på en naturlig, aktiv, ikke-spammy måte) bruke søkeordene som siden er målrettet mot, men også lage en overbevisende beskrivelse som en søker vil klikke på. Det skal være direkte relevant for siden den beskriver, og unikt fra beskrivelsene for andre sider.
Optimal lengde
Metabeskrivelser kan være av hvilken som helst lengde, men Google forkorter vanligvis utdrag til omtrent 155–160 tegn. Det er best å holde metabeskrivelser lange nok til at de er tilstrekkelig beskrivende, så vi anbefaler beskrivelser mellom 50–160 tegn.
Husk at den “optimale” lengden vil variere avhengig av situasjonen, og det primære målet ditt bør være å tilby verdi og få klikk.
Hvordan skriver jeg en god metabeskrivelse?
Inngående (inbound) lenker, også kjent som backlinks eller eksterne lenker, er HTML-hyperkoblinger som peker fra et nettsted til et annet. De er internettets gull, fordi de opptrer mye som omdømmepoeng.
Eks.: Hvis du dro på ferie og spurte tre personer (alle helt uten sammenheng med hverandre) hva den beste kaffebaren i byen var, og de alle sa: “Kaffebrenneriet på Skøyen”, ville du føle deg trygg på at Kaffebrenneriet på Skøyen faktisk er den beste kaffeplass i byen. Koblinger gjør dette for søkemotorer.
Hvordan får jeg tilbakekoblinger (backlinks)?
Vanlige koblingsstrategier inkluderer innholdsmarkedsføring, bygging av nyttige verktøy, e-postoppsøking, bygging av ødelagte koblinger og PR.
En henvisning er en omtale av din bedrifts navn på et annet nettsted. Henvisninger kan også inneholde adresse og telefonnummer.
Henvisninger kan forekomme i lokale nettkataloger for bedrifter, på nettsteder, apper og på sosiale plattformer. Henvisninger hjelper brukere med å oppdage bedrifter og kan også påvirke de lokale rangeringene på søkemotorer.
Hvordan får jeg henvisninger?
Den første som er viktig å gjøre er å sørge for at virksomheten din er oppført korrekt på de mest relevante nettkatalogene (f.eks. Gulesider, 1881 og andre listeoppføringer med fokus på din markedssektor).
Neste trinn er å matche konkurransen. Finn ut hvor dine direkte konkurrenter er nevnt og skrevet om, og kontakt de stedene for å se om virksomheten din kan legges til.
Til slutt, se om du kan bidra til samtaler på forumer eller sosiale mediekanaler og henvise (diskret) til bedriftsnavnet din.
Husk at dette er en pågående prosess, og det kan bare gi fordeler hvis det gjøres konsekvent over tid.
I footer på hver side, gi klar og konsistent informasjon om selskapet bak nettstedet; juridisk navn, full adresse, telefonnummer og e-post.
Denne informasjonen skal samsvare med det som presenteres i Google Min Bedrift.
Google Bedriftsprofil (aka Google Min Bedrift) er viktig for at lokale bedrifter kan vises på Google Maps og resultatsider for søkemotorer.
Nettsteder som bruker AJAX for å laste inn innhold på sider kan være vanskelig (eller umulig) for Google å gjennomsøke og dermed skade nettstedets SEO.
Måten å implementere slik funksjonalitet på er basert på Javascript pushState(). For en fullstendig beskrivelse av hvordan du bruker dette, se denne artikkelen: Using the HTML5 History API.
Core Web Vitals er et sett med spesifikke faktorer som Google anser som viktige for hele brukeropplevelsen til en webside. Core Web Vitals består av tre spesifikke målinger av nettsidehastighet og brukerinteraksjon: “largest contentful paint”, “first input delay”, og “cumulative layout shift”.
Kort sagt, Core Web Vitals er en del av faktorer som tilhører Googles poengdeling av sideopplevelse (i utgangspunktet Googles måte å dimensjonere sidens samlede UX på).
Mål Core Web Vitals ved å bruke Google Search Console eller Wattspeed.
De vanligste tekniske SEO-problemene som søkeroboter støter på er tilgang til gjennomgang av nettstedet. Du har jobbet med målsøkeord og har laget relevant innhold, men innsatsen din med SEO er bare effektiv hvis Googlebot er i stand til å gjennomgå og indeksere nettstedet ditt korrekt. Hvis en søkerobot ikke får tilgang til websidene dine, vil de ikke bli indeksert, og brukerne vil ikke se dem i søkeresultatene.
Dette er hva du bør gjøre:
Hvis du har en nettbutikk bør du utnytte rekkevidden som tilbys av Google Shopping ved å sende inn varebeholdningen til Google Merchant Center.
Del artikkel
Om forfatteren
Fortell oss om dine utfordringer, mål og ambisjoner. La oss finne ut hvordan vi kan hjelpe deg.
Kontakt oss for et uforpliktende tilbud.
Noen av våre kunder:
Noen av våre kunder:
OM UNITED WORKS
En gruppe fagfolk under samme fane som tilbyr tjenester av høy kvalitet innen digital markedsføring og implementering – effektivt og rimelig.
Digital Markedsføring | Webutvikling | Prosjekter | Innsikter | Om oss
© 2023 Holli United Works AS, Org. nr. 919 194 308
Spaces, Stortorvet 7, 0155 Oslo (kart)
75 98 77 70
[email protected]
TA STEGET
Fortell oss om dine utfordringer, mål og ambisjoner. La oss finne ut hvordan vi kan hjelpe deg.
TILGJENGELIGE RESSURSER
OM UNITED WORKS
En gruppe fagfolk under samme fane som tilbyr tjenester av høy kvalitet innen digital markedsføring og implementering – effektivt og rimelig.
Digital Markedsføring | Webutvikling | Prosjekter | Innsikter | Om oss
TA STEGET
Fortell oss om dine utfordringer, mål og ambisjoner. La oss finne ut hvordan vi kan hjelpe deg.
TILGJENGELIGE RESSURSER