SEO-trender i 2022 som kan forbedre resultatene dine

Lær og planlegg fremover for topprangeringer i 2022

Lesetid: 2 minutter
seo trender

Vi har gjort undersøkelsen for deg. Vi har gått gjennom dusinvis av artikler skrevet av eksperter over hele verden som delte sine synspunkter om hva som vil drive den digitale markedsføringen i 2022. Vi valgte ut de 5 viktigste SEO-trendene som norske bedrifter bør vurdere for å oppnå en fremtredende synlighet i søkemotorer.

Innholdskvalitet

Google har sagt tidligere at du bør sørge for at publiserte sider (som kan indekseres) burde være “fantastiske”.Bedrifter bør prioritere langsiktige innholdsstrategier.Mange gjør kortsiktig innsats med SEO, hovedsakelig for å få lenker og PR-oppmerksomhet. Det er også vanlig å legge til hundrevis av innholdssider eller kun fokusere på noen spesifikke tekniske SEO-fikser.I stedet for å legge til hundrevis av generiske innholdssider på et nettsted, bør du heller undersøke de forskjellige interessene målgruppen din har, organisere disse etter emne og prioritere dem etter relevansen til forretningsmålene.Vårt byrå anbefaler at markedsførere fokuserer på informasjon som er unik og forskjellig fra andre og fremheve din spesialitet i disse emneområdene. De store vinnerne vil være de nettstedene som er kjent for sine bidrag i disse målrettede emnene.Vi anbefaler også å fjerne alt innhold av lav kvalitet, da det kan ha en negativ effekt på hele nettstedet. Nylig sa @johnmu fra Google at de ser på nettstedets kvalitet “generelt”. Så hvis betydelige deler er av lav kvalitet, kan det også trekke ned det originale innholdet som er av høyere kvalitet.

Lokalisering i SERP-er

Google vil fokusere mye mer på lokalisering av innhold i løpet av det neste året.

Vi så allerede i 2021 at flere nettsteder med stedsspesifikt innhold overgikk de som pleide å være på toppen av SERP-ene som hadde et mer globalt fokus. Dette vil bare bli tydeligere i 2022, selv for rene nettbaserte virksomheter uten fysiske tilbud.

Vår anbefaling er å fokusere på omdømme på tredjeparts- og egne sektorer samt wikier, fullføring av Google Business Profile, site markups, og knowledge panels.

Bruken av bilder fra stock-arkiver vil avta.

Nettsteder med unike bilder vil se et stort løft i søk etter bilder, produkter og helt vanlige søk.

Videre er dette også en reaksjon i atferden fra yngre brukere som identifiserer eller resonerer med unike livsstilsbilder og umiddelbart kan fortelle om noe er ekte eller iscenesatt.

I 2022 vil Google Images ikke bare være en sekundær søkemotor – AI kommer til å tillate Google å gjenkjenne når et bilde eller en video kan være det beste resultatet for en bruker.

E-A-T

Uansett din tilnærming til SEO, bør du forstå hvordan du kan speile E-A-T (Expertise, Authoritativeness, og Trustworthiness) i det du gjør f.eks. når du lager innhold, gjør lenkebygging, driver online PR og til og med innen teknisk SEO.

Å være eller ansette en fagekspert som produserer, redigerer eller konsulterer innholdet er ikke lenger valgfritt.

Denne trenden forsterker det første poenget i denne artikkelen – innholdskvalitet er nøkkelen.

Nettsidehastighet

Selv om det ser ut til at sidehastighet er noe som vises i forskjellige SEO-trendlister hvert år, er det med god grunn. Mens Google er ganske hemmelighetsfulle omkring kjernefunksjonen til algoritmene deres, så er det én ting de er veldig tydelige på – sidehastighet er en faktor som tas i betraktning for rangering.

Finn ut mer om nettsidehastighet og hvordan sidene dine presterer.

Del artikkel

Om forfatteren

Be om en SEO-analyse

I løpet av to virkedager mottar du våre anbefalinger.

Noen av våre kunder:

Noen av våre kunder: