Googles søkealgoritme er et komplekst og proprietært system som brukes av Google for å rangere nettsider i søkemotorresultatsidene (SERP-er). Algoritmen tar hensyn til hundrevis av faktorer, inkludert relevans og kvaliteten på innholdet, brukerens søkeord, brukerens sted og søkehistorikk, og nettsidens relevans, autoritet og brukeropplevelse.
Googles søkeordsalgoritme utvikler seg stadig, med flere oppdateringer utgitt hvert år. Disse oppdateringene er designet for å forbedre relevansen og kvaliteten på søkeresultatene og sørge for at brukerne får informasjonen de leter etter. Imidlertid kan disse oppdateringene også påvirke nettsteders rangeringer og synlighet betydelig, noe som gjør det viktig for markedsførere og nettstedeiere å holde seg oppdatert og gjøre nødvendige SEO-endringer.
Innhold i denne artikkelen
Hvorfor oppdaterer Google algoritmen sin?
Siden 1998 har Google blitt verdens mest brukte søkemotor, delvis på grunn av nøyaktigheten og funksjonene i søkeresultatene.
For å gi de beste og mest nøyaktige resultatene for søkere, trenger Google å oppdatere og forbedre algoritmen sin jevnlig.
Gjennom årene har oppdateringene tillatt Google å forbedre måten den:
Forstår menneskelig språk
Forstår søkeintensjonen
Gir søkeresultatene med tilleggsfunksjoner
Gir lokale søkeresultater
Gir lignende søkeforslag
Bedømmer kvaliteten på innholdet på nettsider
Hvor ofte endrer Google sine algoritmer?
Under sine tidlige år gjorde Google bare noen få oppdateringer til algoritmene sine. Nå gjør Google tusenvis av endringer hvert år. De fleste av disse oppdateringene er så små at de går helt ubemerket hen. Imidlertid ruller søkemotoren av og til ut større algoritmiske oppdateringer som har en betydelig innvirkning på SERP-ene.
Her er en oversikt over de viktigste Google-algoritmeoppdateringene:
Viktige Google algoritmeoppdateringer
Dette hadde en katastrofal effekt for et stort antall nettsteder. Den bekjempet spam-taktikker ved å straffe nettsteder som brukte keyword-stuffing, usynlig tekst og skjulte lenker.
Denne oppdateringen tok for seg backlink-spam ved å straffe nettsteder som kjøpte store mengder backlinks, hadde duplisert innhold over flere domener og hadde backlinks fra kjente lenkefarmer.
Denne oppdateringen fokuserte på problemet med tillit i søkemotorresultater ved å gi fordeler til kjente merkevarer.
Denne oppdateringen skulle bli en av de viktigste i søkemotorens historie. Den handlet om å tilby den mest oppdaterte informasjonen ved å endre hvordan Google fant og lagret data fra nettsteder.
Denne oppdateringen var en del av Googles forsøk på å eliminere black-hat SEO-taktikker og webspam. Målet var å forbedre søkeresultatene ved å straffe nettsteder som hadde gjentakende innhold og dårlige brukermetrikker.
Denne endringen i rangeringsalgoritmen var betydelig og gjorde det mulig for Google å bruke tid som en relevant faktor for søk. Dette gjorde at Google kunne fremheve innhold som var trendende, hyppig forekommende eller som ble oppdatert jevnlig.
Oppdateringen for side-layout rettet seg mot nettsider med for mange statiske annonser øverst på siden. Disse annonsene ville tvinge brukere til å rulle nedover siden for å se innholdet.
Dette er enda en oppdatering som endret en viktig aspekt ved lokalsøk for alltid - forbedrede lokale resultater. Denne oppdateringen gjorde det mulig å finne resultater fra en brukers by på en mer pålitelig måte ved å forbedre evnen til å oppdage når både søkene og dokumentene er lokale for brukeren.
Denne oppdateringen handlet om å takle webspam. Google straffet sider som brukte black-hat-teknikker for å bygge lenker, for å bekjempe lavkvalitets resultater.
Denne oppdateringen hadde ikke som hovedmål å utelukkende ramme eksakte match-domene-navn, men å ramme nettsteder med en kombinasjon av spamtaktikker, inkludert eksakte match-domener som også var av dårlig kvalitet med lite innhold.
Denne oppdateringen hadde som mål å ta opp søppel-forespørsler (spammy queries) som var mest assosiert med tvilsomme bransjer som jobbet innen høyrentelån, pornografi og andre kraftig spammete søk.
Denne oppdateringen ble beskrevet av flere googlere som en total omskriving av kjernealgoritmen. Det endret måten Google forstod søkeforespørsler og søkeintensjon for å tilby brukerne mer relevante resultater.
Dette ble implementert for å forbedre lokale søkefunksjoner ved å forbedre hundrevis av rangeringssignaler for både Google Search og Google Maps.
Google blir mobil-først. Dette var ikke bare en algoritmeoppdatering, det var en kulturell endring, og Google var i ferd med å flytte markedet. Denne oppdateringen søkte å forbedre brukeropplevelsen for de som søker på mobil ved å foretrekke å rangere mobilvennlige nettsteder.
Denne oppdateringen ble implementert for å senke rangeringen av lavkvalitetsinnhold i organisk søk, slik at brukere kunne få bedre, mer pålitelige og autoritative resultater.
Denne oppdateringen revolusjonerte måten søkeresultater bestemmes på. Ved hjelp av maskinlæring justerte Google hvordan det forstår søkeforespørsler ved å ta hensyn til språk og personlig søkehistorikk.
Denne oppdateringen så noen nettsteder miste opptil 90% av trafikken sin, og hadde som mål å fjerne tynn, annonsetungt innhold fra SERPene.
This update aimed to provide trustworthy results and advice to people searching for money or health-based terms by penalizing sites with no Expertise, Authority, or Trust (E-A-T).
Denne oppdateringen fulgte Hummingbird og RankBrain oppdateringene ved å forbedre Googles naturlige språkbehandlingsteknologi for å bedre forstå søke hensikten. Nettsteder med godt utformet innhold ble belønnet.
Denne oppdateringen var en utvidelse av Medic-oppdateringen ved å straffe nettsteder i YMYL-kategoriene med lav troverdighetsnivå.
Denne oppdateringen handlet igjen om E-A-T signaler og la mer vekt på innholdsfaktorer og brukerdata.
Denne oppdateringen fokuserte på tolkning av innhold og SERP-funksjoner.
Denne oppdateringen var designet for å belønne høykvalitets produktanmeldelsessider som deler grundig undersøkelse.
Dette ble lansert som en del av den pågående innsatsen for å forbedre kvaliteten på søkeresultatene.
Google begynte å overstyre titler med ulik tekst. Målet med å erstatte titler var å forbedre relevansen for søkere.
Denne oppdateringen har som mål å bringe rangering av sideopplevelser til datamaskiner.
Bedre rangering av originalt og kvalitetsinnhold. Målet var å belønne "menneske-først" innhold og redusere verdien av innhold skrevet primært for SEO.
Google-algoritmen er ekstremt kompleks, og hvordan den fungerer nøyaktig er ikke offentlig informasjon. Det antas at det er mer enn 200 rangeringsfaktorer, og oppdateringer skaper daglige rangeringsfluktuasjoner.
Her er et par tjenester som viser hvordan rangeringer endres over tid:
Dette er grunnen til at nettsideeiere må sørge for at nettstedene deres samsvarer med gjeldende synlighetsretningslinjer.
Den mest kostnadseffektive måten å oppnå dette på er å bruke et SEO-byrå som kan tilby et team av eksperter for å sikre at du holder deg på veien til langsiktig suksess.