Skip to content

Apputvikling

Utviklingstjenester innen web- og mobilapper

Apputvikling i Oslo

Hjem / Webløsninger / Apputvikling

Apputvikling

Mobilapper forvandler måten du lever, jobber og driver dine virksomheter på. Med en kundefokusert arkitektur leverer United Works høy kvalitet på apputvikling for iOS  og Android til både oppstartsfirmaer og bedriftskunder. Vi hjelper deg også med å optimalisere appene dine for den beste rangeringen i App Store og Google Play.

Vår jobb er å hjelpe deg med å gjøre din app-idé til virkelighet!

Men før du skynder deg og tar kontrakt med oss ønsker vi at du forsikrer deg om at du har laget et oppdrag som tydelig definerer dine mål og visjoner. Dette er for å sikre klarhet i oppdraget og er et bevis på hva som må gjøres. 

10 trinn som vi anbefaler at du beskriver før du tar kontakt med oss:

1. Begynn med å fortelle om deg selv
2. Formålet med appen din
3. Kartlegg konkurrentene
4. Dagens status
5. App-funksjonalitet
6. Brukernavigering
7. Produsering av innhold
8. Valg av plattform
9. Visuell design
10. Budsjett og tidslinje

Apputvikling for web- og mobilapp i Oslo

Slik kontakter du en apputvikler

En god appbrief er som et øyeblikksbilde av prosjektidéen din. Den fanger hver minste detalj og lar oss som utviklere forstå prosjektet ditt. Siden vi ikke vil at du skal gå glipp av noe i denne briefen, har vi skissert alle nødvendige trinn for hvordan du kan forberede en utmerket brief for en mobilapp.

1. Begynn med å fortelle om deg selv

Begynn briefen med å gi detaljer om selskapet ditt og bedriftens nettsted. Gi en oversikt over begynnelsen, dine mål og visjon, og kontaktpersoner og involverte (med e-post).

2. Formålet med appen din

Forklar problemet du prøver å løse. For å utvikle den best mulige appen for deg må apputvikleren vite hva du ønsker å oppnå. Du skal kunne kommunisere tydelig hva den løser, hvorfor og hvordan.

Beskriv hvem appen din skal brukes av. Å forstå brukergruppen og målgruppen og ta hensyn til deres behov og interesser hjelper med å utvikle en vellykket app.

Prøv å oppsummere ideen din i én setning slik at alle involverte klart og tydelig forstår hva slags app det er.

Og til slutt tenk godt igjennom følgende; trenger det å være en app? Kan samme formålet oppnåes med en nettside (og ev. overføres til en app)?

3. Kartlegg konkurrentene

Det er avgjørende å vurdere markedet og finne informasjon om konkurrentene. Du bør gi referanser til appene du liker og formidle hvordan du vil at appen din skal skille seg ut fra andre som for tiden er i markedet.

List opp funksjoner du synes er unike, og forklar hva du liker med dem.

4. Dagens status

Du bør spesifisere hvor du står i dag i forhold til produktet. Har du nettopp skissert appidéen eller er du klar med wireframes og prototyper.

Apputvikleren trenger å kjenne utviklingsstadiet du er på i dag med produktet ditt for å vite hvor de som utviklere passer inn og skal bidra.

5. App-funksjonalitet

En klar appbrief fungerer som et teknisk designdokument for mobilapplikasjon. Appfunksjonalitet er en avgjørende faktor for hvordan produktet ditt skal bli, derfor er det her viktig å fokusere på kjernefunksjonaliteten. Forklar også hvordan funksjonene i appen din hjelper med å løse brukerproblemer.

Funksjoner kan være betalingsløsning, databasehenting, tjenesteintegrering, brukerregistrering og om appen også skal virke i offline-modus.

Fortell også om du har en inntektsstrategi helt i starten for å hjelper utviklerne med å lage et eget sett med funksjonaliteter.

6. Brukernavigering

Å skissere hvordan brukeren navigerer gjennom appen er en nøkkelkomponent og å dokumentere dette godt gir meget god innsikt. Et godt design for mobilapper viser de første trinnene som brukerregistrering og deltakelse og beskriver hvordan brukeren vil navigere derfra.

Å definere brukerhistorier løser mange problemer og validerer funksjonene som finnes i appen. Hvordan og hvorfor en bruker vil ende opp på en skjerm, og kronologien til hvor brukeren blir sendt derfra bør defineres helt i starten.

7. Produsering av innhold

Innholdsskaping er en annen avgjørende faktor. Du må sørge for at alt innholdet er tilgjengelig for appen din og kilden til innholdet. Det kan være alt av profilerende grafikk, lyd, video, bilder, dokumenter, tekst osv.

Du må bestemme om innholdet skal genereres i egen regi, av eksterne innleide ressurser eller om innholdet blir generert av brukerne og om det skal deles.

8. Valg av plattform

Du trenger ikke å fordype deg for mye i apputviklingen, men det er viktig å bestemme hvilken plattform som fungerer for deg og din målgruppe. Valget mellom Android eller iOS er et kritisk valg, for hver plattform har hver sin utviklingstilnærming og krever hver sin tekniske brief.

Men noen ganger kan utviklingen gjøres enklere ved å gå for en webapp hvis kravspekken tilsier det. Da er det enklere å gå for apputvikling på tvers av plattformer. Din utviklerpartner er den beste til å anbefale det optimale valget men du bør gjøre deg noen tanker her.

F.eks. for at en app skal ha høy brukervennlighet og ytelsesgrad er “native” det beste valget. Men hvis du vil raskt lansere produktet ditt i markedet med grunnleggende funksjonalitet så er kryssplattform og webapp det beste valget.

9. Visuell design

Å bestemme hvordan utseendet og appen skal føles og brukes og hvordan brukeren vil engasjere seg i den er viktig. Å skissere et design og spesifisere hvordan du vil at idéene dine skal bli i virkeligheten er grunnleggende ikke bare for designeren, men også for suksessen til appen din.

Lag skisser (lei gjerne en UI/UX-designer for dette) med oversikt over alle funksjonskravene til mobilapplikasjonen som tar hensyn til den generelle brukeropplevelsen. Gi referanser til apper som indikerer din visjon på appen din.

Den visuelle appellen til en app tar hensyn til mange vinduer for brukerne, så det er viktig at alle skissene, wireframes og UI er designet med tanke på målgruppen.

10. Budsjett og tidslinje

Og til slutt trenger du å lage et anslag over budsjettet som er tilgjengelig og en tidslinje for prosjektet. Når du fordeler kostnadene ved å utvikle en mobilapp vil du oppdage at kostnadene for apputvikling påvirkes i stor grad av omfanget av arbeidet.

Pro-tips: Før du bygger et fullverdig produkt, bør din vektlegging være å etablere seg i markedet. Da er det ideelt å starte med et minimalt produkt som løser akkurat det problemet din idé gjør. Du kan lese om MVP-utvikling her: https://www.applicoinc.com/blog/mvp-mobile-app/

Å estimere midlene du kan bevilge til prosjektet sammen med en tidsramme er en forutsetning til utviklingspartneren din. Du må sørge for at de er godt klar over om det er noen spesifikk frist eller en bestemt hendelse der du planlegger å starte appen.

Du bør også sette av nok tid til å teste appen med ekte brukere før lansering.

Pro-tips: Vær åpenlyst ærlig når du utarbeider en brief for din mobilapplikasjon. Dette er eneste måten å unngå uoverenstemmelser og budsjettoverskridelser. Så ha klarhet om hva du prøver å oppnå og beskriv det tydelig til utviklingspartneren din.

Ta steget

Fortell oss om dine utfordringer, mål og ambisjoner. La oss finne ut hvordan vi kan hjelpe deg.

Kontakt oss for et uforpliktende tilbud.