Anbefalte nettbutikkløsninger og gratis sjekkliste

Ønsker du å starte en nettbutikk men vet ikke helt hvordan? Vi viser deg alternativene for å komme i gang.

Lesetid: 5 minutter

Hjem / Webutvikling / WordPress-utvikling / Anbefalte nettbutikkløsninger

Som du kanskje har skjønt så vil netthandelen øke og forbruksmønsteret endre seg. Vi kan like det eller ikke, men trender og fakta forteller om store omveltninger i detaljisthandelen. Selv om det for deg kan være hardt å omstille seg, så kan en nettbutikk være den viktigste investeringen du gjør akkurat nå.

Det beste med en nettbasert virksomhet er at du kan teste litt før du investerer mer penger underveis.

Hvilke varetyper handler nordmenn på nett?

Her er andel av de forskjellige varene den norske befolkningen handlet på nett.

Sjansen er stor for at du allerede vet hva du vil selge, så målet for deg er å finne om du har en kjøpegruppe på nett og hvordan du best kan selge der. En god start er kanskje å begynne med de lønnsome nisjeproduktene først og deretter tilføre flere produkter etterhvert.

E-handel eller tradisjonell handel?

Kostnadene ved å drive en fysisk butikk er betydelig større enn å drive en nettbutikk. Faktorer som leie, strøm, lønn, inventar, bidrar til bruttomarginen.

Hvordan starte en nettbutikk?

Å sette opp en nettbutikk for noen år siden pleide å være ekstremt komplekst. Bare det å lage logistikkløsning, produktsider, automatiseringer og implementering av betalingsløsning kostet en formue. Heldigvis har dette endret seg, og det har faktisk aldri vært enklere å lage nettbutikk enn det er nå.

Her er en rask oversikt over hva du bør gjøre:

  1. Bestem deg for din nisje
  2. Velg mellom å lage din egen nettbutikk eller salg av produkter gjennom eksisterende nettbutikker
  3. Lag et forretningsnavn og registrer domenenavnet ditt
  4. Velg produkter du vil selge
  5. Lag nettstedet ditt med en nettbutikkbygger
  6. Opprett et selskap og få et MVA-nummer
  7. arkedsfør den nye nettbutikken din

Last ned gratis sjekkliste for nettbutikker

Dette er en liste vi har utarbeidet for at det skal være enklere å få oversikt over alle ledd i prosessen med å få en nettbutikk oppe å gå.

Sjekklisten [pdf] inneholder:

  • Idé
  • Få din bedrift klar
  • Grunnleggende nettstedoppsett
  • SEO
  • Avansert butikkoppsett
  • Sosiale medier
  • PR / off-site SEO
  • Blogg/innholdsmarkedsføring
  • Adwords (PPC)
  • Optimaliser produktene dine for konverteringer
  • Avansert e-handel markedsføring
  • Analytics sjekk
  • Logistikk
  • Avansert

Gjør det lettvint for kundene

Nettbrukerne i dag er kresne og ønsker å handle effektivt og smertefritt online. Det kan være lurt å ha et øye på detaljer som kan gjøre prosessen enklere for kunder.

I denne morsomme videoen fra Google – viser de hvordan de vanligste feilene i en nettbutikk ville ha sett ut i virkeligheten:

Gjør det lettvint for kundene

Det første du må gjøre er å finne en ecommerce løsning som passer dine mål, kunder og dine investeringer best. Det finnes mange ulike butikkløsninger og vi skal her prøve å beskrive noen av de så enkelt og kort som mulig. Her er noen nettbutikkløsninger vi anbefaler:

Har du webproduktene og vil komme raskt i gang? Det finnes nettsteder som f.eks. Shopify og Squarespace som tilbyr ferdige maler som er komplett med det du trenger for å komme i gang. MyStore og Visma er populære norske helintegrerte alt-i-ett-løsninger som inneholder både nettbutikk og betalingsløsning uten at du trenger å lære så veldig mye teknisk.

Magento er en gratis open-source løsning som ofte blir valgt av større nettbutikker som ønsker full kontroll og tilpasningsfrihet. Denne er ekstremt skalerbar men krever høye tekniske ferdigheter og utviklingskostnader.

Hvis du kjenner WordPress fra før så finnes det en plugin som heter WooCommerce. Denne gjør at WordPress kan skaleres til en fullverdig nettbutikk. Start med ny WordPress og WooCommerce i dag. WooCommerce har vokst seg bedre og bedre hvert eneste år og brukes av over 28% av alle nettbutikker. Grunnversjonen koster ingenting og krever ikke alt for mye teknisk innsikt. Kan bygges på et eksisterende WordPress theme.

Kommisjonsbaserte butikkløsninger som f.eks. Tictail lar deg starte en nettbutikk uten at det koster noe og lar deg heller betale en prosentandel når et produkt blir solgt. Andre løsninger tilbyr integrerte produkter som du kan velge å selge gjennom ferdig malbasert butikkløsning med din egen logo. F.eks. en av våre kunder Profileringsartikler benytter denne løsningen med stor suksess.

En trend som vokser veldig om dagen er salg av produkter gjennom eksisterende nettbutikker som f.eks. AmazonKomplett eller Ebay. Når undersøkelser viser at kunder ikke bryr seg så mye hvem som selger hva lenger og heller ønsker at det er superenkelt og trygt, hvorfor ikke benytte eksisterende plattformer med store kundemasser til å selge dine produkter?

WordPress med WooCommerce eller Magento?

Det første du må gjøre er å finne en ecommerce løsning som passer dine mål, kunder og dine investeringer best. Det finnes mange ulike butikkløsninger og vi skal her prøve å beskrive noen av de så enkelt og kort som mulig. Her er noen nettbutikkløsninger vi anbefaler:

WooCommerce Magento
Helt gratis plattform.
Tilbyr en gratis Community versjon, i tillegg en betalte versjon med tilleggstjenester
Krever at du finner din egen hosting. Det finnes rimelig hosting og administrert hosting.
Community-versjonen må du ha egen hosting på, men den betalte versjonen inkluderer hosting
Støtter ubegrenset med produkter
Lar deg legge til ubegrenset med produkter
Støtter nesten alle WordPress themes, og tilbyr uendelig mange tilleggsfunskjoner
Tilbyr theme-basert system og greit utvalg med funksjoner
Kommer med et plugin system og tusenvis av innstillinger
Støtter plugins med et variert utvalg
Kommer med basic sikkerhetsfunksjoner for å beskytte nettbutikken
Støtter avanserte sikkerhetsfunksjoner, og dedikerte systemfiks for å stenge sårbarheter underveis
Plattformen er utrolig enkel å bruke
Anbefalt for brukere som har grunnleggende kjennskap til webutvikling

Konklusjon

Å starte en nettbutikk har mange fordeler; det er ingen husleie å betale, og du kan nå tusenvis av kunder fra ditt eget hjem. Andre fordeler fordi det er online-handel er avansert tracking av kjøpsreisen – du kan tilpasse og finjustere opplevelsen og produktene dine hele tiden underveis.

Her er et eksempel på brukeradferd fra en nettbutikk som bruker Google Analytics med forbedret e-handel logistikk.

Det handler om å møte kundene dine der de ferdes mest. Det virker kanskje skummelt å satse på noe nytt og for all del ikke start med nettbutikk hvis det ikke er helhjertet. Husk det er mye arbeid i starten og vent heller ikke for lenge med å komme i gang for det finnes alltid konkurrenter som satser alt de har.

Men som med all online-basert næringsvirksomhet trenger du et godt produkt, et brukervennlig nettsted og en markedsplan. Lykke til!

Les mer

Del artikkel

Om forfatteren

Ta steget Ta steget Ta steget

Fortell oss om dine utfordringer, mål og ambisjoner. La oss finne ut hvordan vi kan hjelpe deg.

Kontakt oss for et uforpliktende tilbud.

Noen av våre kunder:

Noen av våre kunder: