Inbound Marketing

En kostnadseffektiv og langsiktig måte som bedriften din kan vokse på

Lesetid: 4 minutter
Inbound Marketing
Hjem / Digital markedsføring / Inbound Marketing

Inbound marketing tilbyr mange fordeler, spesielt for små bedrifter som har begrensede budsjetter innen markedsføring.

Gevinsten fra en vellykket inbound marketing-strategi er større enn tradisjonell outbound markedsføring, og avkastningen er høyere.

Hva er Inbound Marketing?

Inbound marketing er markedsføring på nett med en metodikk som er designet for å trekke besøkende og potensielle kunder inn for å bli kunder, i stedet for å pushe en merkevare, et produkt eller en tjeneste eksternt ut mot potensielle kunder med håp om at de blir til leads eller kunder.

Denne metodikken kartlegger din digitale markedsføring gjennom stadiene i kjøpsprosessen på en måte som hjelper deg å:

  • Tiltrekke besøkende til nettstedet ditt mens de undersøker problemene sine
  • Konvertere anonyme besøkende til kjente leads ettersom de graver dypere inn i problemene sine og søker bedre informasjon om potensielle løsninger
  • Generere kunder ved å støtte deres beslutningstaking og dra nytte av opptjent tillit
  • Begeistre kundene ved å behandle dem med skånsomhet, og deretter gjøre dem til markedsførere av merkevaren din

Her er noen eksempler:

  • Innholdshuber som tilbyr videoguider, blogger, casestudier, webinarer, rapporter og relatert produktinformasjon
  • Brukergenerert innhold og markedsføringskampanjer på sosiale medier, for eksempel fotokonkurranser eller anmeldelser
  • Interaktive deler med innhold som er laget i samarbeid med relaterte virksomheter for å øke digital PR og salgsfremmende muligheter
  • Lage kvalitetsinnhold for målgruppen din via blogging på bedriftens nettside

Hvordan implementeres dette?

Det er forskjellige måter å utføre inbound marketing på. Men hvis du ønsker å gjøre det riktig, må du ha en strategi på plass.

Å lage en strategi for inbound marketing innebærer å vite hva kunden ønsker på et bestemt tidspunkt i reisen, slik at du kan lage innhold som er tilpasset deres behov og tar dem til neste nivå.

Når det gjelder digital markedsføring, betyr dette å bruke en kombinasjon av forskjellige markedsføringskanaler – oftest inkluderer dette innholdsmarkedsføring, søkemotoroptimalisering (SEO) og sosiale medier – på kreative måter for å tiltrekke folks oppmerksomhet.

Ved å lage innhold som engasjerer og møter brukerens behov, lærer de og kvalifiserer seg og utvikler preferanser naturlig. Du skaper en naturlig struktur med egnede oppfordringer til handling og forsterker hele denne aktiviteten med betalt søk, sosiale medier osv.

Viktigheten med analyse og optimalisering
Å overvåke ytelse og optimalisere tilnærmingen din er meget viktig. Det er her testing kommer inn også – å finne ut hvilke tekster, typer verdifullt innhold, bilder, oppfordringer til handling osv. som fungerer best for målgruppen din, og sørge for at du implementerer disse på permanent basis, eller i din neste kampanje.

Innhold er der inbound marketing og SEO møtes

Inbound er en strategi for å generere leads gjennom innhold. SEO er en taktikk for å legge til rette for den strategien ved å levere innholdet til rett person til rett tid. Takket være Google er SEO best når du kan lage innhold av høy kvalitet som tjener søkerens hensikt.

Det er en vanlig misforståelse at fokus på teknisk SEO alene (metatags, backlinks, nettsidekvalitet etc.) naturlig vil føre til mer trafikk og dermed mer salg. Etter vår erfaring er det ikke tilfelle. Trafikken vil øke, men det er lite innen teknisk SEO som kan gjøre en nysgjerrig besøkende til en kunde.

Inbound marketing er en strategi som bygger på synligheten til et godt optimalisert nettsted og bruker innhold for å drive salgsspiralen.

Inbound Marketing - hovedfordelene

I motsetning til outbound kampanjer, som kun eksisterer så lenge disse kampanjene kjøres, har ikke inbound kampanjer noen sluttdato. Innhold, skjemaer eller lead nurturing-e-poster vil alltid være tilgjengelige for de som leter etter informasjon, og nås via en rekke kanaler, hovedsakelig på nettstedet via søkemotorer.

Dette gjøres ved å tilby informativt innhold som du trekker potensielle kunder til nettstedet og organisasjonen med, og ber dem om å gjøre en handling og ta kontakt med deg for å lære mer om innholdet, tjenestene og organisasjonen. I hovedsak gå inn i salgstrakten på deres egne premisser. Kunder ønsker mer kontroll i salgsprosessen, spesielt med innholdet de forbruker, så for å tilpasse seg dette kravet, er inbound marketing svært fordelaktig for organisasjoner som en markedsføringstaktikk.

En merkevareposisjon skapes via en rekke egenskaper, som pris og konkurrenter. Det bestemmes også av kundens oppfatning og forventninger til merkevaren og samspillet med det. Inbound marketing dreier seg om å tilby innhold som hjelper et prospekt med et problem, ofte å gi en løsning på problemet. Å hjelpe og undervise prospektet på denne måten forbedrer merkevarens posisjon som kunnskapsrik, erfaren og som en ekspert.

En av de største fordelene for inbound marketing er i de fleste tilfeller at det er kostnadseffektivt (Inbound leads koster 62 % mindre enn outbound).

 

Takeaway

I den banebrytende boken «Permission Marketing: Turning Strangers into Friends and Friends into Customers» av Seth Godin, hevder han at tradisjonell eller outbound marketing har blitt mindre effektiv i moderne tid. Over 20 år etter at boken ble utgitt er ordene hans sannere enn noen gang, og trenden blir bare sterkere.

Inbound marketing kan være en mer kostnadseffektiv metode sammenlignet med outbound marketing, men det betyr ikke at det er enkelt å gjennomføre og at alle kan gjøre det.

Det tar tid, penger, øvelse og mye innsats å forstå hvordan du kan føre kundene fra begynnelse til slutt i prosessen.

Kostnadene for inbound marketing vil variere basert på hva du ønsker å oppnå.

Når det gjelder arbeidskostnader, har vi delt dem ned i disse hovedområdene:

  • Tid
  • Strategi og planlegging
  • Programvare
  • Nettsidedesign
  • Innholdsproduksjon (skrevet og video)
  • Sosiale medier
  • Betalt media/annonsering
  • Opplæring/veiledning

Hvis du ikke nødvendigvis ønsker å bygge ditt eget interne team, kan du henvende deg til et digitalt byrå for å få hjelp til å håndtere arbeidet for deg. Den siste løsningen gir også flere fordeler:

  • Tilgang til eksperter innen ulike områder av inbound marketing
  • Kan koste mindre enn å ansette et internt inbound marketing-team
  • Muligheten til å iverksette tiltakene  i gang og få resultater raskere enn å finne ut av ting selv

Skulle du trenge litt ekspertveiledning vil en av våre SEO konsulenter mer en gjerne hjelpe deg. Kostnaden er helt avhengig av omfanget av prosjektet, men du kan se på prislisten vår for å få en idé om hvordan vi tar betalt for tjenestene våre. Vi ser frem til å høre fra deg.

Les mer

Del artikkel

Om forfatteren

Be om en SEO-analyse

I løpet av to virkedager mottar du våre anbefalinger.