Hva betyr dette for deg som jobber med SEO eller lager nettsider?
Hjem / Digital Markedsføring / SEO-tjenester / Google prioriterer mobil
Hva betyr dette for brukere, utviklere, markedsførere og SEO eksperter? Det betyr at desktop-PC ikke lenger er midtpunktet i Googles søkeunivers. Det betyr at mobil-versjonen av en nettside har forkjørsrett over skrivebordsversjonen. Desktop vil være i sekundær-indeksen, som er mindre oppdatert.
Til nå har Googles rangeringssystem vanligvis sett på skrivebordsversjonen av sideinnholdet for å vurdere relevans for brukeren. Dette skapte problemer når mobilsiden hadde mindre innhold, treg lasting, dårlig formatering, eller generelt ikke leverte på informasjonen som den lovet på skrivebordets versjon av nettstedet. Nå, med flere mobilbrukere enn stasjonære brukere, er Googles forsøk på å holde seg relevant innhentet fra “mobile first”.
Nettsteder som har hovedinnholdet fordelt på tvers av mobil og desktop må endres. Mobile nettsteder som er strippet ned versjoner av stasjonære områder må forbedres. Google har som mål å fikse dårlig brukeropplevelse med mobilsider som benytter f.eks. nyhetsbrev-popups og omdirigeringer. Dette betyr at nettsteder som har mobilsider som ikke inneholder det samme innholdet som desktop-sider vil bli påvirket. Mobile nettsteder som generelt gir dårligere opplevelse enn desktop.
Men Google innser samtidig at e-handel vil bli skadet i prosessen med et stadig skiftende mobilt søkesystem. Innovasjon er et tveegget sverd.
Ifølge Googles egen nyeste veiledning om emnet, må du kanskje ikke gjøre noe annerledes (hvis du er fornøyd med din nåværende rangering!), hvis nettstedet ditt er responsivt eller på annen måte identisk med mobilversjonen.
Når det er sagt, selv med et fullstendig responsivt nettsted, bør du sørge for at mobilsidens hastighet og lastetid prioriteres, og at bilder og andre (potensielt) dynamiske elementer er optimalisert for mobilopplevelsen. Merk at med “mobile first”-indeksering, blir innhold som er kollapset eller skjult i faner ikke behandlet annerledes enn synlig innhold (som det kan ha vært tidligere), siden denne typen skjermbruk faktisk er mobil i beste praksis.
Pass på at mobilversjonen har alt av viktig, verdifullt innhold som finnes på desktop-versjonen din. Dette kan inkludere tekst, videoer og bilder. Pass på at formatene som brukes i den mobile versjonen, kan gjennomsøkes og indekseres (inkludert alt-attributter for bilder).
Du bør inkludere samme strukturerte dataoppslag på både mobil- og desktop-versjonen av nettstedet. Nettadresser som vises innenfor strukturerte data på mobilsider, bør være mobilversjonen av nettadressen. Unngå å legge til unødvendig strukturert data hvis den ikke er relevant for det spesifikke innholdet på en side.
Kontroller at titler og metabeskrivelser er ekvivalente på begge versjoner av alle sider. Vær oppmerksom på at den offisielle veiledningen sier «ekvivalent» i stedet for «identisk» – du kan fortsatt optimalisere mobiltitlene dine for kortere karaktertall, men sørg for at samme informasjon og relevante nøkkelord er inkludert.
Hvis du bruker rel = hreflang for lokalisering, bør hreflang-annotasjonene til mobilnettadresser peke på mobilversjonen av lands- eller språkvarianter, og desktop-nettadresser skal peke på desktopversjonene.
Sosial metadata: OpenGraph-koder, Twitter-kort og andre sosiale metadata bør inkluderes i mobilversjonen, samt desktopversjonen.
Kontroller at eventuelle linker til nettstedskart (kun hvis du har stor nettside) er tilgjengelige fra mobilversjonen av nettstedet. Dette gjelder også robot-direktiver (robots.txt og on-site meta-robots-tagger) og potensielt til og med trust-signaler, som lenker til din personvernsside.
Hvis du bare har bekreftet desktopversjonen din i Google Search Console, må du sørge for at du også legger til og verifiser mobilversjonen.
Del artikkel
Om forfatteren
Fortell oss om dine utfordringer, mål og ambisjoner. La oss finne ut hvordan vi kan hjelpe deg.
Kontakt oss for et uforpliktende tilbud.
Noen av våre kunder:
Noen av våre kunder:
OM UNITED WORKS
En gruppe fagfolk under samme fane som tilbyr tjenester av høy kvalitet innen digital markedsføring og implementering – effektivt og rimelig.
Digital Markedsføring | Webutvikling | Prosjekter | Innsikter | Om oss
© 2023 Holli United Works AS, Org. nr. 919 194 308
c/o Evolve Inkognitogata 33A, 0256 Oslo, Norge (kart)
+47 469 60 715
[email protected]
TA STEGET
Fortell oss om dine utfordringer, mål og ambisjoner. La oss finne ut hvordan vi kan hjelpe deg.
TILGJENGELIGE RESSURSER
OM UNITED WORKS
En gruppe fagfolk under samme fane som tilbyr tjenester av høy kvalitet innen digital markedsføring og implementering – effektivt og rimelig.
Digital Markedsføring | Webutvikling | Prosjekter | Innsikter | Om oss
TA STEGET
Fortell oss om dine utfordringer, mål og ambisjoner. La oss finne ut hvordan vi kan hjelpe deg.
TILGJENGELIGE RESSURSER
© 2023 Holli United Works AS
c/o Evolve
Inkognitogata 33A, 0256 Oslo, Norge (kart)
+47 469 60 715
[email protected]