Den mørke trakten er den delen av kundereisen som skjer offline eller utenfor attribusjonsprogramvare. Den kalles “mørk” fordi den er vanskelig å spore.
Hjem / Digital markedsføring / Mørke trakten i markedsføring
Konseptet understreker det faktum at det er mange kontaktpunkter innen kundereisen som tradisjonell attribusjonsprogramvare og datainnsamlingsmetoder ikke kan dekke.
Fordi disse kanalene og kildene er vanskelige å spore, overser mange bedrifter dem. Som et resultat får de ikke et fullstendig bilde av kundereisen sin, og de går glipp av muligheter til å markedsføre seg effektivt til potensielle kunder (dvs. gjør det vanskelig å målrette og konvertere dem til betalende kunder).
Kundereisen består av handlinger kunder tar før og etter kjøp.
Noen av disse kontaktpunktene skjer i kanaler som ikke kan spores lett.
Her er noen eksempler:
Følgende diagram viser et eksempel på en kundereise.
Den mørke trakten består av tre hovedstadier: Awareness, Interest, og Desire.
Dette er der kunden først blir oppmerksom på et merke eller produkt. De kan komme over merket gjennom en rekke kanaler, som sosiale medier, søkemotorer eller reklame. I dette stadiet er kunden mest sannsynlig ikke aktivt på jakt etter produktet, men de har lagt merke til det.
På dette tidspunktet begynner kunden å engasjere seg med merket og viser mer intensjon om å kjøpe. De kan gjøre mer research på produktet, lese anmeldelser eller interagere med merket gjennom sosiale medier. Dette stadiet er avgjørende fordi det er her kunden begynner å danne seg en mening om merket og produktene.
Her har kunden bestemt seg for å kjøpe produktet. De kan være klare til å kjøpe umiddelbart, eller de kan trenge litt mer overtalelse.
START I ENDEN
OG JOBB DEG
BAKOVER.
Størsteparten av kundereisen tilbringes ved å navigere i mørke kanaler; deres undersøkelser er nesten ferdige når de når nettstedet ditt.
De ankommer med hensikt å kjøpe.
Jobben din er å hjelpe dem over den siste hindringen ved å bekrefte deres tro på at ditt tilbud er det riktige valget og gjøre konverteringen så enkel som mulig.
Av denne grunn bør du først identifisere målgruppen deres og forstå deres atferd, hensikter og, ikke minst, smertepunkter.
For å nå ut til disse «skjulte» kundene og bygge merkevarebevissthet, kan du bruke ulike digitale markedsføringstaktikker som:
Du bør også bruke verktøy for å avdekke så mye som mulig av mørke traktdata.
Her er noen ideer:
Den mørke trakten kan bli et mareritt for mange markedsførere.
Selv om konvensjonelle analyseverktøy ikke kan spore hva som skjer innenfor en mørk trakt, kan kunnskapen om at den eksisterer tillate deg å nå ut til kunder som kanskje ikke var klar over deres produkter eller tjenester før og konvertere dem til betalende kunder.
Her er noen korte oppsummeringer:
Ikke nøl med å kontakte oss hvis du trenger hjelp.
Del artikkel
Om forfatteren
OM UNITED WORKS
En gruppe fagfolk under samme fane som tilbyr tjenester av høy kvalitet innen digital markedsføring og implementering – effektivt og rimelig.
Digital Markedsføring | Webutvikling | Prosjekter | Innsikter | Om oss
© 2024 Holli United Works AS, Org. nr. 919 194 308
Spaces, Stortorvet 7, 0155 Oslo (kart)
75 98 77 70
[email protected]
TA STEGET
Fortell oss om dine utfordringer, mål og ambisjoner. La oss finne ut hvordan vi kan hjelpe deg.
TILGJENGELIGE RESSURSER
OM UNITED WORKS
En gruppe fagfolk under samme fane som tilbyr tjenester av høy kvalitet innen digital markedsføring og implementering – effektivt og rimelig.
Digital Markedsføring | Webutvikling | Prosjekter | Innsikter | Om oss
TA STEGET
Fortell oss om dine utfordringer, mål og ambisjoner. La oss finne ut hvordan vi kan hjelpe deg.
TILGJENGELIGE RESSURSER
Ved å bruke denne siden forutsetter vi at du godtar våre cookies og personvern