Hva er den mørke trakten i markedsføring?

Den mørke trakten er den delen av kundereisen som skjer offline eller utenfor attribusjonsprogramvare. Den kalles “mørk” fordi den er vanskelig å spore.

Lesetid: 3 minutter
markedsforingstrakten

Hjem / Digital markedsføring / Mørke trakten i markedsføring

Konseptet understreker det faktum at det er mange kontaktpunkter innen kundereisen som tradisjonell attribusjonsprogramvare og datainnsamlingsmetoder ikke kan dekke.

Fordi disse kanalene og kildene er vanskelige å spore, overser mange bedrifter dem. Som et resultat får de ikke et fullstendig bilde av kundereisen sin, og de går glipp av muligheter til å markedsføre seg effektivt til potensielle kunder (dvs. gjør det vanskelig å målrette og konvertere dem til betalende kunder).

Hvordan relaterer kundereisen seg til den mørke trakten?

Kundereisen består av handlinger kunder tar før og etter kjøp.

Noen av disse kontaktpunktene skjer i kanaler som ikke kan spores lett.

Her er noen eksempler:

  • Arrangementer (f.eks., messer, konferanser, møter, nettverksgrupper)
  • PR (f.eks., presseomtale, priser)
  • Tredjeparts nettsteder (f.eks., blogger, anmeldelsessider, sammenligningssider)
  • Brukergenerert innhold (f.eks., sosiale medier innlegg, forum, bloggkommentarer)
  • Media (f.eks., podcaster, bilder, videoer)

Følgende diagram viser et eksempel på en kundereise.

Hva er de tre hovedstadiene av den mørke trakten?

Den mørke trakten består av tre hovedstadier: Awareness, Interest, og Desire.

Dette er der kunden først blir oppmerksom på et merke eller produkt. De kan komme over merket gjennom en rekke kanaler, som sosiale medier, søkemotorer eller reklame. I dette stadiet er kunden mest sannsynlig ikke aktivt på jakt etter produktet, men de har lagt merke til det. 

På dette tidspunktet begynner kunden å engasjere seg med merket og viser mer intensjon om å kjøpe. De kan gjøre mer research på produktet, lese anmeldelser eller interagere med merket gjennom sosiale medier. Dette stadiet er avgjørende fordi det er her kunden begynner å danne seg en mening om merket og produktene.

Her har kunden bestemt seg for å kjøpe produktet. De kan være klare til å kjøpe umiddelbart, eller de kan trenge litt mer overtalelse.

Kast lys over den mørke trakten og dra nytte av den

START I ENDEN

OG JOBB DEG

BAKOVER.

Størsteparten av kundereisen tilbringes ved å navigere i mørke kanaler; deres undersøkelser er nesten ferdige når de når nettstedet ditt.

De ankommer med hensikt å kjøpe.

Jobben din er å hjelpe dem over den siste hindringen ved å bekrefte deres tro på at ditt tilbud er det riktige valget og gjøre konverteringen så enkel som mulig.

Av denne grunn bør du først identifisere målgruppen deres og forstå deres atferd, hensikter og, ikke minst, smertepunkter.

For å nå ut til disse «skjulte» kundene og bygge merkevarebevissthet, kan du bruke ulike digitale markedsføringstaktikker som:

  • Søkemotoroptimalisering – dette øker merkets online synlighet og gjør det enklere for netthandlere å finne det når de søker etter relaterte produkter eller tjenester.
  • Digital annonsering – det gjør det mulig å nå målgruppen der de tilbringer mesteparten av tiden sin, for eksempel på sosiale medieplattformer.
  • Innholdsmarkedsføring – målet er å gi kunden verdifull informasjon og bygge tillit til merket, noe som øker sannsynligheten for at de blir betalende kunder.

Du bør også bruke verktøy for å avdekke så mye som mulig av mørke traktdata.

Her er noen ideer:

  • Bruk verktøy for sosial overvåkning for å overvåke omtale av merket
  • Dekk over gapet mellom offline og online med QR-koder
  • Bruk UTM-koder

Takeaway

Den mørke trakten kan bli et mareritt for mange markedsførere.

Selv om konvensjonelle analyseverktøy ikke kan spore hva som skjer innenfor en mørk trakt, kan kunnskapen om at den eksisterer tillate deg å nå ut til kunder som kanskje ikke var klar over deres produkter eller tjenester før og konvertere dem til betalende kunder.

Her er noen korte oppsummeringer:

  • Bli kjent med hovedhensiktene og smertepunktene til kundene dine
  • Bruk passende markedsføringstaktikker
  • Fjern eventuelle hindringer mellom kundene og konverteringspunktene
  • Vær konsekvent i merkebudskapene dine
  • Spor kontaktpunktene skikkelig og del data effektivt på tvers av team (f.eks. markedsføring og salg)

Ikke nøl med å kontakte oss hvis du trenger hjelp.

Les mer

Del artikkel

Om forfatteren

Be om en SEO-analyse

I løpet av to virkedager mottar du våre anbefalinger.