Skip to content

Grunner til å bruke et

digitalt markedsføringsbyrå

Digitalt markedsføringsbyrå

Hjem / Webløsninger / Grunner til å bruke et digitalt markedsføringbyrå

Hvorfor benytte et digitalt markedsføringsbyrå?

Når du ser på alle mulighetene du har innen markedsføring, som f.eks. SEO, e-post, betalte klikk, sosiale medier, blogging, så er det ett problem som dukker opp; du vet ikke hvordan du skal komme i gang. Det er helt normalt.

Du skjønner, digital markedsføring er et altomfattende begrep som representerer forskjellige digitale markedsføringsmetoder for utvikling av virksomheten din. Derfor kan det være litt komplisert å starte en robust eller større kampanje hvis bedriften din mangler ressurser, tid og kompetanse for en slik gjennomføring.

Av den grunn er det fornuftig å jobbe sammen med et digitalt markedsføringsbyrå. I denne artikkelen skal vi utforske noen av grunnene til dette.

1. Du kan fokusere på å drive virksomheten din

I de fleste tilfeller betyr digital markedsføring å ansette nye talenter kun for å kjøre kampanjene. I tillegg vil det kreve en del oppmerksomhet fra deg siden du jobber med ditt eget team. Ikke glem at det også vil oppta ressurser og tid bare å lage et team og kampanjen i seg selv.

Dette kan være ganske tidkrevende, og et byrå kan komme godt med og lette denne byrden. Du vil ikke trenge å bruke måneder på å lære opp teamet ditt. Denne tiden kan du heller bruke til å drive virksomheten fra innsiden.

Med et byrå trenger du ganske enkelt kun å dele dine mål og oppgi en tidsramme.

Det er ingen opplæring, ansettelser eller styring av et annet team. Alle elementene i din digitale markedsføring blir håndtert internt av byråets team. Dette frigjør deg til å drive virksomheten bedre.

2. Du kutter ned på kostnadene

Når noen vurderer å leie inn et digitalt markedsføringsbyrå, sammenligner mange virksomheter kostnadene mot intern drift med byråets pris. Du vil bli overrasket over å vite at et byrå er mye rimeligere over tid.

Byråer fungerer som uavhengige entreprenører, slik at du eliminerer behovet for lønnsskatt. Du kutter også ned på de faste kostnadene med heltidsansatte som f.eks. administrasjon, avgifter, pensjon, forsikringer, lønn, m.m.

Noen av verktøyene du trenger for å kjøre kampanjene kan også ha høye engangsutgifter eller dyre abonnementer. De fleste flinke byråene har allerede de viktige digitale markedsføringsverktøyene, så du trenger ikke å bruke en krone for å få tilgang til det.

3. Du kan jobbe sammen med eksperter

For de fleste små bedrifter er det ikke bare å ansette eksperter innen digital markedsføring når kampanjen starter. Dette er noe som tar tid og trenger en grundig vurdering. I tillegg kan det være tidkrevende for teamet ditt å forstå alle de digitale teknikkene innen markedsføring, for eksempel SEO-strategier og markedsføring på sosiale medier.

I stedet kan du få tilgang til et team med erfarne og kvalifiserte mennesker ved å samarbeide med et digitalt markedsføringsbyrå. Noen selskaper betaler høye lønninger bare for å ansette og beholde disse topptalentene. Dette betyr at kostnadene for å ansette slike eksperter kan være ganske høye.

Fordelen er at disse ekspertene har jobbet med lignende prosjekter slik at du slipper å betale i dyre dommer for å utnytte ekspertisen deres.

4. Du forblir relevant i din bransje

Før alt annet er det viktig å forstå at å gjøre analyser er essensielt før du lanserer en kampanje. Du må lære å kjenne din bransje godt, konkurrentene og de nyeste praksisene innen markedsføring for ditt segment.

Bruken av bransjelevant praksis innen markedsføring er byråets ansvar. Deres oppgave er å analysere markedet ditt og identifisere konkurransen. I tillegg følger de den siste utviklingen innen digital markedsføring for å sikre resultater som kan dokumenteres.

De identifiserer og undersøker også målgruppen din for å lære og forstå deres bevegelser, preferanser og interesser. Dette for å sikre at de vedtatte markedsføringsstrategiene gir maksimale mulige resultater og for å holde virksomheten à jour med relevant utvikling.

5. Du får nye ideer

I digital markedsføring er det viktig å merke seg at det er ikke sikkert alle ting fungerer for deg. Noen teknikker kan gi skuffende resultater, mens andre kan være ganske nyttige.

Et godt byrå vil gi deg gode anbefalinger om hvilke teknikker som vil gi akkurat deg resultater. De kan til og med gi et nytt perspektiv på noen av tingene som teamet ditt allerede hadde foreslått. De vil vurdere markedsføringsinnsatsen din og komme med nye ideer basert på synspunktet til forbrukerne.

Når det for eksempel kommer til markedsføring på sosiale medier, vil et digitalt markedsføringsbyrå hjelpe deg med å finne hvor målgruppen din er tilgjengelig. De vil avgjøre hvilket innhold som appellerer mest, og hvordan de deler og konsumerer det. Dette vil bidra til å effektivisere kampanjene dine på sosiale medier.

6. Det er en skalerbar tjeneste

En ting som gjør et digitalt markedsføringsbyrå til det beste alternativet for vekst på nettet er skalerbarheten deres.

Normalt må du øke størrelsen på teamet ditt når behovene dine vokser, eller du vil lansere noe nytt. Dette betyr at bedriften din vil trenge ytterligere ressurser for å støtte opp og øke veksten.

Med et markedsføringsbyrå er ikke dette tilfelle. Det vil ikke være noen begrensninger for ditt nåværende team, og det er ikke nødvendig å utvide teamet ditt.

Et godt byrå imøtekommer vanligvis dine behov når din bedrift vokser. De tilbyr flere planer og pakker som passer best for din virksomhetsstørrelse.

Det er perfekt å ha et skalerbart og fleksibelt byrå, spesielt når du retter deg mot et nytt marked eller vil vokse.

7. De har verktøyene

Digital markedsføring krever bruk av forskjellige verktøy for å effektivisere hver kampanje. Dessverre finnes det ikke ett verktøy for alt når det kommer til markedsføring på nett.

De fleste av disse verktøyene er ganske dyre tjenester, og kostnadene øker med tillegg av visse funksjoner eller en oppgradering. Du trenger plattformanalyse, søkeordsanalyse, konkurrentanalyse, omtaleanalyse, betalt søkeadministrasjon og automatiseringsverktøy for å nevne de viktigste.

De kumulative kostnadene ved å bruke disse verktøyene kan være ganske heftige for små og mellomstore bedrifter. Byråer innen digital markedsføring har allerede disse verktøyene på plass for å hjelpe deg med å få mest mulig ut av kampanjene dine. Du trenger ikke å bekymre deg for de bindende kostnadene som ofte hører med ved å bruke dem.

8. Hvordan finne riktig SEO-byrå/konsulent

Før du starter jakten på et markedsføringsbyrå du ønsker å jobbe med kan det være lurt å ikke forhaste seg. Det er mange byråer, markedsførere og konsulenter der ute, men ikke alle av dem vil tilby det de hevder.

Digital markedsføring er en langsom og kontinuerlig prosess, så velg riktig byrå. Hold deg unna de selskapene som lover umiddelbar effekt eller høye resultater raskt. Bestem deg for noen begrensninger og spesialiteter for et byrå før du tar en beslutning.

Vær forberedt på å inngå kontrakt med et digitalt markedsføringsbyrå. En kontrakt kan f.eks. vare 3, 6 eller 12 måneder og sikrer gjensidige forpliktelser innen effektivitet og kontinuitet på prosjektet.

Signaler på et godt SEO-byrå
  • Anbefaler og selger inn kun tjenester som du trenger
  • Som samarbeidspartner gjør de deg smartere
  • Er ansvarlige/tar eierskap på det de gjør
Hvordan finne et?
  • Spør byrået om kundereferanse du kan kontakte
  • Hyr inn en uavhengig markedsfører som kan hjelpe deg med å velge

Når du møter de for første gang, la de fortelle deg om de primære næringene de dekker, kunder/prosjekter de har jobbet med og la de dele med deg noen av verktøyene og teknikkene de bruker.

Undersøk også hvordan byrået gjør det på nett med egne sider og tilstedeværelse. Deres rangering på søkemotorer er med på å forsterke ditt inntrykk av dem. Ikke glem å sjekke hva andre sier i bransjen om dem eller be om en kundereferanse.

Det kan være vanskelig å vite på forhånd om hvordan samarbeidet/kjemien vil bli, da kan det være lurt å be om en kortsiktig kontrakt, til å begynne med, for å lære hverandre å kjenne.