Vanlige tips til SEO i 2024

Få hjelp med søkemotoroptimalisering for å booste nettstedets synlighet i Google

Lesetid: 5 minutter
seo tips
Få hjelp til å synes bedre på Google. Dette er våre gode tips innen søkemotoroptimalisering og taktikker for å bygge mer trafikk i 2024.

Optimalisere tittelkoder

En tittelkode er et HTML-element som spesifiserer tittelen på en webside. Tittelkoder vises på resultatsidene (SERP) i søkemotoren som en overskrift for overskriften for et gitt resultat, og er viktige for brukervennlighet, SEO og sosial deling. Tittelen på en webside er ment å være en nøyaktig og kortfattet beskrivelse av innholdet på en side.

Optimalt format
Primær nøkkelord – sekundært nøkkelord | Merkenavn
Eks.: 30-fots båter – båter og utstyr | Båtbutikken

Optimal lengde
Google viser vanligvis de første 50–60 tegnene i en tittelkode. Hvis du holder titlene under 60 tegn, antyder vår erfaring at du kan forvente at omtrent 90% av titlene dine vises riktig. Det er ingen eksakt tegngrense, fordi tegn kan variere i bredde og Googles visningstitler stopper (for øyeblikket) ved 600 piksler.

Hvordan skriver jeg en god tittelkode?

  • Pass på tittellengden
  • Ikke overdriv SEO-nøkkelord
  • Gi hver side en unik tittel
  • Sett viktige nøkkelord først
  • Dra nytte av merkevaren din
  • Skriv for kundene dine

Optimalisere metabeskrivelser

Metabeskrivelsen er en HTML-attributt som gir et kort sammendrag av en webside. Søkemotorer, som Google, viser ofte metabeskrivelsen i søkeresultatene, noe som kan påvirke klikkfrekvensen.

Optimalt format
Metabeskrivelse av en side skal på en intelligent måte (les: på en naturlig, aktiv, ikke-spammy måte) bruke søkeordene som siden er målrettet mot, men også lage en overbevisende beskrivelse som en søker vil klikke på. Det skal være direkte relevant for siden den beskriver, og unikt fra beskrivelsene for andre sider.

Optimal lengde
Metabeskrivelser kan være av hvilken som helst lengde, men Google forkorter vanligvis utdrag til omtrent 155–160 tegn. Det er best å holde metabeskrivelser lange nok til at de er tilstrekkelig beskrivende, så vi anbefaler beskrivelser mellom 50–160 tegn. 

Husk at den «optimale» lengden vil variere avhengig av situasjonen, og det primære målet ditt bør være å tilby verdi og få klikk.

Hvordan skriver jeg en god metabeskrivelse?

  • Skriv en overbevisende annonsetekst
  • Unngå dupliserte metabeskrivelseskoder
  • Ikke bruk dobbel anførselstegn
  • Skriv for kundene dine
Når Google evaluerer innhold, bruker Google en algoritme som tar sikte på å sette mennesker først. Med en stadig økende mengde innhold på internett som er skrevet utelukkende for søkemotorformål, slår Google ned på dette og sier tekst som vil rangere best må være menneskefokusert. Sørg for at innholdet ditt følger Googles retningslinjer.

Få backlinks av høy kvalitet

Inngående (inbound) lenker, også kjent som backlinks eller eksterne lenker, er HTML-hyperkoblinger som peker fra et nettsted til et annet. De er internettets gull, fordi de opptrer mye som omdømmepoeng.

Eks.: Hvis du dro på ferie og spurte tre personer (alle helt uten sammenheng med hverandre) hva den beste kaffebaren i byen var, og de alle sa: «Kaffebrenneriet på Skøyen», ville du føle deg trygg på at Kaffebrenneriet på Skøyen faktisk er den beste kaffeplass i byen. Koblinger gjør dette for søkemotorer.

Hvordan får jeg tilbakekoblinger (backlinks)?
Vanlige koblingsstrategier inkluderer innholdsmarkedsføring, bygging av nyttige verktøy, e-postoppsøking, bygging av ødelagte koblinger og PR.

Få henvisninger

En henvisning er en omtale av din bedrifts navn på et annet nettsted. Henvisninger kan også inneholde adresse og telefonnummer.

Henvisninger kan forekomme i lokale nettkataloger for bedrifter, på nettsteder, apper og på sosiale plattformer. Henvisninger hjelper brukere med å oppdage bedrifter og kan også påvirke de lokale rangeringene på søkemotorer.

Hvordan får jeg henvisninger?
Den første som er viktig å gjøre er å sørge for at virksomheten din er oppført korrekt på de mest relevante nettkatalogene (f.eks. Gulesider, 1881 og andre listeoppføringer med fokus på din markedssektor).

Neste trinn er å matche konkurransen. Finn ut hvor dine direkte konkurrenter er nevnt og skrevet om, og kontakt de stedene for å se om virksomheten din kan legges til.

Til slutt, se om du kan bidra til samtaler på forumer eller sosiale mediekanaler og henvise (diskret) til bedriftsnavnet din.

Husk at dette er en pågående prosess, og det kan bare gi fordeler hvis det gjøres konsekvent over tid.

Forbedre lokal SEO og selskapets troverdighet

I footer på hver side, gi klar og konsistent informasjon om selskapet bak nettstedet; juridisk navn, full adresse, telefonnummer og e-post.

Denne informasjonen skal samsvare med det som presenteres i Google Min Bedrift.

Få hjelp med en SEO-plugin (på WP-installasjoner)

Installer og bruk en SEO-plugin for å forenkle endringer på nettsiden (f.eks. optimalisere tittelkoder).Se «WordPress SEO – alternativer til Yoast-plugin» i denne artikkelen for en liste over anbefalte pluginer.

Optimaliser Google Bedriftsprofil-oppføring

Google Bedriftsprofil (aka Google Min Bedrift) er viktig for at lokale bedrifter kan vises på Google Maps og resultatsider for søkemotorer.

  • Slik optimaliserer du den:
    Fullfør profilinformasjonen for din bedrift (firmanavn, telefonnummer, adresse, tjenesteområde, nettsted, kategori, beskrivelse, åpningstider, spørsmål og svar, bilder osv.)
  • Post innlegg regelmessig
  • Velg en spesifikk og relevant kategori
  • Last opp bilder med høy oppløsning
  • Overvåk Google Bedriftsprofil Q&A-seksjon
  • Oppfordre og svare på Google-anmeldelser

Implementere dynamisk innhold slik at det kan gjennomsøkes av Google

Nettsteder som bruker AJAX for å laste inn innhold på sider kan være vanskelig (eller umulig) for Google å gjennomsøke og dermed skade nettstedets SEO.

Måten å implementere slik funksjonalitet på er basert på Javascript pushState(). For en fullstendig beskrivelse av hvordan du bruker dette, se denne artikkelen: Using the HTML5 History API.

Tilpass for Core Web Vitals

Core Web Vitals er et sett med spesifikke faktorer som Google anser som viktige for hele brukeropplevelsen til en webside. Core Web Vitals består av tre spesifikke målinger av nettsidehastighet og brukerinteraksjon: «largest contentful paint», «first input delay», og «cumulative layout shift».

Kort sagt, Core Web Vitals er en del av faktorer som tilhører Googles poengdeling av sideopplevelse (i utgangspunktet Googles måte å dimensjonere sidens samlede UX på).

Mål Core Web Vitals ved å bruke Google Search Console eller Wattspeed.

Fiks problemer med "crawling"

De vanligste tekniske SEO-problemene som søkeroboter støter på er tilgang til gjennomgang av nettstedet. Du har jobbet med målsøkeord og har laget relevant innhold, men innsatsen din med SEO er bare effektiv hvis Googlebot er i stand til å gjennomgå og indeksere nettstedet ditt korrekt. Hvis en søkerobot ikke får tilgang til websidene dine, vil de ikke bli indeksert, og brukerne vil ikke se dem i søkeresultatene.

Dette er hva du bør gjøre:

  • Levere nettkart til Google
  • Få raskere lastetid på siden
  • Optimaliser nettstedarkitekturen
  • Fiks eller omdiriger eventuelle ødelagte lenker
  • Forsikre deg om at alle relevante lenker ikke er blokkert for søkemotorer

Bruk Google Merchant Center

Hvis du har en nettbutikk bør du utnytte rekkevidden som tilbys av Google Shopping ved å sende inn varebeholdningen til Google Merchant Center.

Unngå innholdsduplisering

Duplisert innhold er eksakt eller nesten eksakt innhold som vises på flere steder på din egen nettside eller andre nettsteder på nettet.

Å bare bytte ut noen få ord vil ikke nødvendigvis hindre en side fra å bli ansett som duplisert innhold.

Dette problemet er ofte til stede i nettbutikker. Her er to eksempler:

  • Produktbeskrivelser som er identiske kopier av de som er gitt av en leverandør og brukt på flere salgssteder
  • Forskjellige produktsider for det samme produktet som tilbys i ulike varianter (f.eks. farger)

Det er fire hovedløsninger på dette problemet:

  • Unngå duplisert innhold 🙂
  • Omdiriger duplisert innhold til den kanoniske URL-en
  • Legg til et kanonisk lenkelement på den dupliserte siden
  • Legg til en HTML-lenke fra den dupliserte siden til den kanoniske siden

Skap en logisk bred-til-smal struktur for innholdet

Innholdsarkitektur handler om å skape en logisk og brukervennlig struktur for nettsidens innhold.

Ved å organisere innholdet på en logisk og strukturert måte, kan du hjelpe både brukere og søkemotorer med å forstå forholdet mellom ulike deler av innholdet og hvordan de passer inn i det større bildet av nettsiden.

Her er noen viktige punkter å huske på:

  • Nettsidens innhold bør organiseres på en tydelig og logisk måte, slik at det blir enkelt for brukere å navigere og finne det de leter etter
  • Nettsiden bør også ha et intuitivt navigasjonssystem som gjør det enkelt for brukere å bevege seg mellom ulike sider og seksjoner
  • For å sikre at nettsidens innhold er lett å forstå og navigere, er det viktig å opprettholde en gjennomgående konsistent struktur og formatering
  • En annen viktig del av effektiv innholdsarkitektur er intern lenking, som innebærer å lenke mellom ulike sider og seksjoner av nettsiden

Tips nummer 1
Start med en homogen, bred-til-smal hierarki, der det viktigste og mest relevante innholdet er øverst.

Takeaway

Men, selv om vi har gitt deg mange tips, kan det være mange utfordringer underveis. Nøl derfor ikke med å kontakte en av våre dyktige SEO-konsulenter. Vi er her for å sørge for at din nettløsning blir funnet av kundene dine og oppfyller dine forretningsmål.

Del artikkel

Om forfatteren

Ta steget Ta steget Ta steget

Fortell oss om dine utfordringer, mål og ambisjoner. La oss finne ut hvordan vi kan hjelpe deg.

Kontakt oss for et uforpliktende tilbud.

Noen av våre kunder:

Noen av våre kunder: