Skip to content

SEO-tjenester

Få bedre plassering i søkemotorer

Hjem / Tjenester / Søkemotoroptimalisering

Hva er tjenestene som er involvert i en SEO-prosess?

SEO-tjenester omfatter en serie forskjellige teknikker og prosedyrer som tar sikte på å øke synligheten til et nettsted og oppnå høyere konverteringsfrekvens.

De mest populære er:

  • On-page ideoptimalisering
  • Link-building
  • Nøkkelordundersøkelse
  • Overvåking
  • Content Marketing strategiutvikling
  • Trafikkanalyse
  • Rapportering

Bransjen er delt inn i såkalt «white hat» og «black hat» -optimalisering. White hat SEO er i stor grad basert på innholdsoppretting og legger spesielt vekt på retningslinjer for nettredaktører publisert av Google og andre store søkemotorer. Black hat SEO kan bry seg mindre om retningslinjene og vil gjøre alt for å få høyere rangering.

Hvordan velge et SEO-byrå eller innleid konsulent?

Slik kan du forberede et intervju med et SEO-byrå eller en innleid konsulent for å finne ut om de har kvalifikasjonene og er genuint interessert i bedriften din.

Ha gjerne disse svarene klare når dere møtes:

  • Hvorfor er mitt produkt, innhold eller tjeneste unikt for kunden?
  • Hvem er mine kunder? Og hvordan finner de nettstedet mitt?
  • Hvilke andre kanaler bruker jeg? Offline markedsføring, sosiale kanaler, etc.
  • Hva tjener min bedrift penger på? Og hvordan kan søk hjelpe?
  • Hvem er mine konkurrenter? Har jeg noen eksempler på hva de gjør?
  • Hvilke 10 nøkkelord ønsker jeg å fremheve?
  • Hvilke mål kan vi i sammen jobbe etter?


Hva bør jeg huske på før arbeidet starter?

  • Google sier SEO trenger fra 4 måneder til du ser forbedringer
  • Gode analyser er selve grunnarbeidet*
  • Du trenger bl.a. analyse for nøkkelord, målgrupper, konkurrenter og tekniske feil
  • Be om en oversikt over din lokale tilstedeværelse i søkemotorer
  • Be om månedlige rapporter på analyse og innvirkninger i prosjektet
  • Hør om SEO-leverandøren din har noen gode referanser og erfaringer (be gjerne om å ringe en av deres kunder)
  • Vær tålmodig – SEO er tidkrevende

*En analyse av nettsiden bør inneholde bl.a. tekniske problemer, hva som bør forbedres, tidsramme for å gjøre forbedringene og forventet innvirkning.

I denne videoen forklarer Google hvordan du skal gå frem når du velger et SEO-byrå/konsulent:

Hva koster SEO?

Dette er det samme som å spørre om hva prisen på en bil er. Alt er relativt.

Det er ingen konkret oppskrift på hva som er galt eller riktig måte å gjøre SEO på, og det bunner faktisk ned til hva som virker og får resultater.

 

Hva bestemmer prisen?

Prising av SEO må inneholde disse faktorene:

  • Situasjon: Nåværende søkemotorrangering
  • Mål: Hva som skal oppnås
  • Konkurranse: Hvor godt posisjonert er de direkte konkurrentene
  • Tidsramme: Tiden som er gitt for å oppnå de fastsatte målene

Bare ved å se på disse fire faktorene kan et hvilket som helst byrå beregne hvor mye SEO skal koste for bedriften din.

La oss se på følgende eksempel:

  • Et lokalt bedriftsnettsted er for tiden rangert på side to for sitt viktigste målsøkeord
  • Konkurrenter på førstesiden har flere lenker og høyere autoritetsmålinger
  • Konkurrenter har investert mer i lokal SEO

Med denne informasjonen kan noen beregninger gjøres:

  • Omtrentlig antall lenker
  • En idé om hvor mye arbeid som trengs på den lokale SEO-delen
  • En grov tidsramme for å oppnå dette

Ved å analysere en kundes nåværende situasjon, forstå deres mål, evaluere konkurransen og bestemme den nødvendige tidsrammen, kan en pris beregnes.

Den siste variabelen er vedlikehold og fortsette å holde nettsiden din synlig med det den har oppnådd. SEO er er hele tiden et mål som er i bevegelse. Du trapper opp synligheten din, og konkurrentene dine gjør det samme. Det er tøft og de beste tilnærmingene må tilpasses den unike situasjonen og målene for virksomheten.

 

Forskjellige typer SEO-prisstrukturer

Månedlig budsjett
Denne modellen betyr at du betaler en fast avgift hver måned til SEO-byrået ditt, og til gjengjeld får du levert utførte tjenester. Denne tilnærmingen er definitivt den mest populære, fordi SEO vanligvis tar minst 4 måneder for å få noen form for anstendige resultater.

Timespris
Å betale per time for SEO kan bli enda dyrere, men kan komme til nytte hvis du bare trenger litt veiledning. Noen bedrifter ønsker å gjøre markedsføringen selv og kanskje konsultere med et SEO-byrå for å få litt hjelp her og der.

Akkurat nå er de fleste av våre kunder på et månedlig budsjett. Vår gjennomsnittlige pris er mellom 8 000 og 30 000 kroner per måned, som er helt avhengig av variablene som er listet over. Vårt hovedfokus når vi utfører SEO for våre kunder er å gi dem verdi tilbake fra investeringene.

Enhver markedsføring fungerer så lenge du får ROI. Når du velger et SEO-byrå bør ikke prisen være den eneste faktoren når du bestemmer deg for hvem du vil jobbe med. Hold fokus på resultatene og avkastningen på investeringen din ved å gå for de beste.

 

Vi i United Works anbefaler vanligvis en avtale med fast månedsbudsjett fra 800 kroner per time. Se vår prisliste for mer informasjon

Les mer

Ta steget

Fortell oss om dine utfordringer, mål og ambisjoner. La oss finne ut hvordan vi kan hjelpe deg.

Kontakt oss for et uforpliktende tilbud.