Skip to content

Vanlige tips til SEO i 2020

Få hjelp med søkemotoroptimalisering for å booste nettstedets synlighet på Google

Hjem / Tips til SEO

Optimalisere tittelkoder

En tittelkode er et HTML-element som spesifiserer tittelen på en webside. Tittelkoder vises på resultatsidene (SERP) i søkemotoren som en overskrift for overskriften for et gitt resultat, og er viktige for brukervennlighet, SEO og sosial deling. Tittelen på en webside er ment å være en nøyaktig og kortfattet beskrivelse av innholdet på en side.

Optimalt format
Primær nøkkelord – sekundært nøkkelord | Merkenavn
Eks.: 30-fots båter – båter og utstyr | Båtbutikken

Optimal lengde
Google viser vanligvis de første 50–60 tegnene i en tittelkode. Hvis du holder titlene under 60 tegn, antyder vår erfaring at du kan forvente at omtrent 90% av titlene dine vises riktig. Det er ingen eksakt tegngrense, fordi tegn kan variere i bredde og Googles visningstitler stopper (for øyeblikket) ved 600 piksler.

Hvordan skriver jeg en god tittelkode?

  • Pass på tittellengden
  • Ikke overdriv SEO-nøkkelord
  • Gi hver side en unik tittel
  • Sett viktige nøkkelord først
  • Dra nytte av merkevaren din
  • Skriv for kundene dine

Optimaliser metabeskrivelser

Metabeskrivelsen er en HTML-attributt som gir et kort sammendrag av en webside. Søkemotorer, som Google, viser ofte metabeskrivelsen i søkeresultatene, noe som kan påvirke klikkfrekvensen.

Optimalt format
Metabeskrivelse av en side skal på en intelligent måte (les: på en naturlig, aktiv, ikke-spammy måte) bruke søkeordene som siden er målrettet mot, men også lage en overbevisende beskrivelse som en søker vil klikke på. Det skal være direkte relevant for siden den beskriver, og unikt fra beskrivelsene for andre sider.

Optimal lengde
Metabeskrivelser kan være av hvilken som helst lengde, men Google forkorter vanligvis utdrag til omtrent 155–160 tegn. Det er best å holde metabeskrivelser lange nok til at de er tilstrekkelig beskrivende, så vi anbefaler beskrivelser mellom 50–160 tegn. 

Husk at den «optimale» lengden vil variere avhengig av situasjonen, og det primære målet ditt bør være å tilby verdi og få klikk.

Hvordan skriver jeg en god metabeskrivelse?

  • Skriv en overbevisende annonsetekst
  • Unngå dupliserte metabeskrivelseskoder
  • Ikke bruk dobbel anførselstegn
  • Skriv for kundene dine

Inngående (inbound) lenker, også kjent som backlinks eller eksterne lenker, er HTML-hyperkoblinger som peker fra et nettsted til et annet. De er internettets gull, fordi de opptrer mye som omdømmepoeng.

Eks.: Hvis du dro på ferie og spurte tre personer (alle helt uten sammenheng med hverandre) hva den beste kaffebaren i byen var, og de alle sa: «Kaffebrenneriet på Skøyen», ville du føle deg trygg på at Kaffebrenneriet på Skøyen faktisk er den beste kaffeplass i byen. Koblinger gjør dette for søkemotorer.

Hvordan får jeg tilbakekoblinger (backlinks)?
Vanlige koblingsstrategier inkluderer innholdsmarkedsføring, bygging av nyttige verktøy, e-postoppsøking, bygging av ødelagte koblinger og PR.

Få henvisninger

En henvisning er en omtale av din bedrifts navn på et annet nettsted. Henvisninger kan også inneholde adresse og telefonnummer.

Henvisninger kan forekomme i lokale nettkataloger for bedrifter, på nettsteder, apper og på sosiale plattformer. Henvisninger hjelper brukere med å oppdage bedrifter og kan også påvirke de lokale rangeringene på søkemotorer.

Hvordan får jeg henvisninger?
Den første som er viktig å gjøre er å sørge for at virksomheten din er oppført korrekt på de mest relevante nettkatalogene (f.eks. Gulesider, 1881 og andre listeoppføringer med fokus på din markedssektor).

Neste trinn er å matche konkurransen. Finn ut hvor dine direkte konkurrenter er nevnt og skrevet om, og kontakt de stedene for å se om virksomheten din kan legges til.

Til slutt, se om du kan bidra til samtaler på forumer eller sosiale mediekanaler og henvise (diskret) til bedriftsnavnet din.

Husk at dette er en pågående prosess, og det kan bare gi fordeler hvis det gjøres konsekvent over tid.

Forbedre lokal SEO og selskapets troverdighet

I footer på hver side, gi klar og konsistent informasjon om selskapet bak nettstedet; juridisk navn, full adresse, telefonnummer og e-post.

Denne informasjonen skal samsvare med det som presenteres i Google Min Bedrift.

Få hjelp med en SEO-plugin (på WP-installasjoner)

Installer og bruk en SEO-plugin for å forenkle endringer på nettsiden (f.eks. optimalisere tittelkoder). 

Se «WordPress SEO – alternativer til Yoast-plugin» i denne artikkelen for en liste over anbefalte pluginer.

Optimaliser Google Min Bedrift-oppføring

Google Min Bedrift er viktig for at lokale bedrifter kan vises på Google Maps og resultatsider for søkemotorer.

  • Slik optimaliserer du den:
    Fullfør profilinformasjonen for din bedrift (firmanavn, telefonnummer, adresse, tjenesteområde, nettsted, kategori, beskrivelse, åpningstider, spørsmål og svar, bilder osv.)
  • Post innlegg regelmessig
  • Velg en spesifikk og relevant kategori
  • Last opp bilder med høy oppløsning
  • Overvåk Google Min Bedrift Q&A-seksjon
  • Oppfordre og svare på Google-anmeldelser

Implementere dynamisk innhold slik at det kan gjennomsøkes av Google

Nettsteder som bruker AJAX for å laste inn innhold på sider kan være vanskelig (eller umulig) for Google å gjennomsøke og dermed skade nettstedets SEO.

Måten å implementere slik funksjonalitet på er basert på Javascript pushState(). For en fullstendig beskrivelse av hvordan du bruker dette, se denne artikkelen: Using the HTML5 History API.

Les mer

Ta steget

Fortell oss om dine utfordringer, mål og ambisjoner. La oss finne ut hvordan vi kan hjelpe deg.

Kontakt oss for et uforpliktende tilbud.