Få bedre synlighet til lavere pris på din nettside med SEO

Lær hva du kan gjøre for å komme øverst på Google

Lesetid: 4 minutter
hva er seo - websider

Hjem / Ressurser / Hva er SEO

Having a good SEO strategy can allow you to achieve prominent presence in Google. In this article, you will learn how the search engines work and what is required to optimise your website.

Hva er SEO?

Søkemotoroptimalisering (SEO) er øvelsen som øker kvantiteten og kvaliteten på trafikken til nettstedet ditt gjennom søkemotorresultater.

Hvordan virker søk?

Hva er SEO

How they determine the «best» result is based on an algorithm that takes into account authority, relevancy to that query, loading speed, and more (Google considers over 200 ranking factors in their algorithms).

Organic vs. Paid Results

Search engine result pages show organic (not-paid) and paid results.

organisk resultater
Organic search results are entities that rank based 100% on merit. The higher results are deemed by Google to be the most relative, trustworthy, and authoritative websites or web pages on the subjectThere’s no way to pay Google or other search engines in order to rank higher in the organic search results.Paid ads are completely independent of organic listings. Advertisers in the paid results section are «ranked» by how much they’re are willing to pay for a single visitor from a particular set of search results. This marketing channels is called PPC (pay-per-click).

Hvorfor er SEO viktig?

Jo høyere opp på Google resultatet ditt vises jo mer trafikk får du.

Here is a breakdown of where most website traffic originates:

websider trafikk

As you can see, over 60% of all traffic on the web comes from search engines. All in all, search accounts for 10x more traffic than social media.

Så hvis du er på den store markedsplassen til Googles søk og ønsker flere kunder eller lesere, ja da ønsker du å benytte deg av søkemotoroptimalisering.

Det finnes søkeannonsering tenker du, og det er riktig at Google Ads lar deg betale for å komme øverst i søk. Men la oss se litt nærmere på hva en god optimalisering kan gjøre som ikke betalt søk kan.

Når søkemotoroptimaliseringen blir gjort riktig bygges den organiske trafikken over tid mens betalt reklame trenger løpende finansiering. Det betyr at en investering i optimalisering vil ha stor verdifull gevinst i lang tid fremover. Betalte søkeord med Google Ads er vel og bra for å booste trafikken men når du slutter å betale så stopper trafikken også. Det siste er grunnen til og forskjellen på søkemotoroptimalisering som et markedsføringstiltak som betaler seg i lengden.

Husk at SEO er for både brukere og søkemotorer. En viktig del av søkemotoroptimaliseringen gjør nettstedet ditt enklere for både brukere og søkemotorer å forstå nettsiden din. Selv om søkemotorer har blitt stadig mer sofistikerte, kan de fortsatt ikke se og forstå en nettside på samme måte som et menneske kan. Hvorfor ikke legge alt til rette for å få Google til å lese siden din korrekt? SEO er rett og slett en øvelse som kobler folk til nettsiden gjennom søkemotoren.

Hvordan starte med søkemotoroptimalisering?

Moz gjør en god jobb med å fremheve trinnene som er involvert i en effektiv SEO-implementering: Beginners guide to SEO.

seo pyramid

La oss forklare diagrammet over.

1. Tilgjengelig for gjennomsøking
For å kunne vises i søkeresultatene må ditt innhold først være synlig for søkemotorer. Gjennomsøking er oppdagelsesprosessen der søkemotorer sender ut et team med roboter (kjent som crawlers eller spiders) for å finne nytt og oppdatert innhold. Det er også viktig å oppnå hastigehetsresultater som tilfredstiller kravene til Core Web Vitals fra Google.

2. Overbevisende innhold
Det neste trinnet innebærer å lage innhold som er unikt, verdifullt og som oppfyller intensjonen til publikum.

3. Søkeordsoptimalisert
Hvilke begreper søker folk etter? Du har kanskje en måte for å beskrive hva du gjør, men hvordan søker publikum etter produktet, tjenesten eller informasjonen du gir? Svar på disse spørsmålene gir en forståelse av hvordan nettstedets sider kan optimaliseres.

4. God brukeropplevelse
Du vil ikke komme langt med god synlighet i søkeresultatene med mindre nettstedet også er optimalisert for mennesker. Sidene skal være estetisk behagelige for øyet, raske å laste ned, enkle å lese på forskjellige enheter og navigasjonen skal være nøyaktig og enkel å bruke.

5. Deleverdig innhold
Nettsiden din må ha sterk autoritet. Dette kan oppnås ved å fortjene lenker fra autoritative nettsteder, bygge merkevaren din og pleie et publikum som vil bidra til å forsterke innholdet ditt.

6. Tittel, URL og beskrivelse
Å skille seg ut i søkeresultatene er vanskelig ettersom mange konkurrerer om oppmerksomheten. På dette stadiet er det viktig å se hvordan nettstedets sider vises i søkeresultatene – dette kan ha en direkte innvirkning på klikkfrekvensen. Denne prosessen innebærer å optimalisere de elementene fra nettsiden som vises i søkeresultatene.

7. Utdrag/skjema-markering
Google legger stadig større vekt på snippets med informasjon. Disse kan ha form av en datatabell, liste med ofte stilte spørsmål, en forklaringsvideo osv. Det er derfor viktig å merke disse enhetene slik at søkemotoren kan identifisere dem og bruke dette som separate søkeresultater.

Conclusion

We hope you got a lot out of this guide because there is a lot of information here.

Be sure to refer back as you make your way through your SEO marketing journey.

The most important thing to remember about SEO is there are no shortcuts in this game. You need to do things the right way and go the extra mile because that’s how you’ll stand out.

Expect to devote at least six months to it if you want to see results. Those who say SEO is a “set it and forget it” strategy are wrong. You’ll want to stay on top of your content, update it regularly, and continue creating great new content to refresh your site and show Google you’re still active.

Del artikkel

Om forfatteren