Hva er SEO?

Søkemotoroptimalisering er øvelsen som øker kvantiteten og kvaliteten på trafikken til nettstedet ditt gjennom organiske søkemotorresultater

Lesetid: 5 minutter

Hjem / Innsikt / Hva er SEO

Å ha en god SEO-strategi kan gi deg en mer synlig tilstedeværelse i Google. I denne artikkelen lærer du hvordan søkemotorene fungerer og hva som kreves for å optimalisere nettstedet ditt.

Hvordan virker søk?

Hvordan de bestemmer det «beste» resultatet er basert på en algoritme som tar hensyn til autoritet, relevans for spørringen, lastehastighet og mer (Google vurderer over 200 ranking-faktorer i deres algoritmer).
Hva er SEO

Organiske eller betalte resultater?

Resultatsidene for søkemotorene viser organiske (ikke-betalte) og betalte resultater.

organisk resultater

Organisk søk (SERPs) er enheter som rangeres 100 % basert på fortjent innhold. De høyere resultatene anses av Google for å være de mest relative, pålitelige og autoritative nettstedene eller nettsidene om emnet.

Det er ingen måte å betale Google eller andre søkemotorer for å oppnå bedre synlighet på søkemotorer.

Betalte annonser er helt uavhengige av organiske oppføringer. Annonsører i delen med betalte resultater blir «rangert» etter hvor mye de er villige til å betale for en enkelt besøkende fra et bestemt sett med søkeresultater. Disse markedsføringskanalene kalles PPC (pay-per-click).

Hvorfor er SEO viktig?

Jo høyere opp på Google resultatet ditt vises jo mer trafikk får du.Her er en oversikt over hvor det meste av nettstedstrafikken kommer fra:
websider trafikk

Som du kan se, kommer over 60 % av all trafikk på nettet fra søkemotorer. Alt i alt gir søk 10 ganger mer trafikk enn sosiale medier.

Så hvis du er på den store markedsplassen til Googles søk og ønsker flere kunder eller lesere, ja da ønsker du å benytte deg av søkemotoroptimalisering.

Det finnes søkeannonsering tenker du, og det er riktig at Google Ads lar deg betale for å komme øverst i søk. Men la oss se litt nærmere på hva en god optimalisering kan gjøre som ikke betalt søk kan.

Når søkemotoroptimaliseringen blir gjort riktig bygges den organiske trafikken over tid mens betalt reklame trenger løpende finansiering. Det betyr at en investering i optimalisering vil ha stor verdifull gevinst i lang tid fremover. Betalte søkeord med Google Ads er vel og bra for å booste trafikken men når du slutter å betale så stopper trafikken også. Det siste er grunnen til og forskjellen på søkemotoroptimalisering som et markedsføringstiltak som betaler seg i lengden.

Husk at SEO er for både brukere og søkemotorer. En viktig del av søkemotoroptimaliseringen gjør nettstedet ditt enklere for både brukere og søkemotorer å forstå nettsiden din. Selv om søkemotorer har blitt stadig mer sofistikerte, kan de fortsatt ikke se og forstå en nettside på samme måte som et menneske kan. Hvorfor ikke legge alt til rette for å få Google til å lese siden din korrekt? SEO er rett og slett en øvelse som kobler folk til nettsiden gjennom søkemotoren.

Hvordan starte med søkemotoroptimalisering?

Hvordan starte med søkemotor-optimalisering?

Moz gjør en god jobb med å fremheve trinnene som er involvert i en effektiv SEO-implementering: Beginners guide to SEO.

seo pyramid

La oss forklare diagrammet over.

1. Tilgjengelig for gjennomsøking
For å kunne vises i søkeresultatene må ditt innhold først være synlig for søkemotorer. Gjennomsøking er oppdagelsesprosessen der søkemotorer sender ut et team med roboter (kjent som crawlers eller spiders) for å finne nytt og oppdatert innhold. Det er også viktig å oppnå hastigehetsresultater som tilfredstiller kravene til Core Web Vitals fra Google. På dette nivået faller disse oppgavene under det som er kjent som teknisk SEO.

2. Overbevisende innhold
Det neste trinnet innebærer å lage innhold som er unikt, verdifullt og som oppfyller intensjonen til publikum. Dette er en del av innholdsmarkedsføring. Ikke glem å vurdere off-site oppføringer siden dette kan hjelpe deg med lokal SEO.

3. Søkeordsoptimalisert
Hvilke begreper søker folk etter? Du har kanskje en måte for å beskrive hva du gjør, men hvordan søker publikum etter produktet, tjenesten eller informasjonen du gir? Svar på disse spørsmålene gir en forståelse av hvordan nettstedets sider kan optimaliseres. Denne prosessen kalles ofte for søkordsanalyse.

4. God brukeropplevelse
Du vil ikke komme langt med god synlighet i søkeresultatene med mindre nettstedet også er optimalisert for mennesker. Sidene skal være estetisk behagelige for øyet, raske å laste ned, enkle å lese på forskjellige enheter og navigasjonen skal være nøyaktig og enkel å bruke.

5. Deleverdig innhold
Nettsiden din må ha sterk autoritet. Dette kan oppnås ved å fortjene lenker fra autoritative nettsteder, bygge merkevaren din og pleie et publikum som vil bidra til å forsterke innholdet ditt.

6. Tittel, URL og beskrivelse
Å skille seg ut i søkeresultatene er vanskelig ettersom mange konkurrerer om oppmerksomheten. På dette stadiet er det viktig å se hvordan nettstedets sider vises i søkeresultatene – dette kan ha en direkte innvirkning på klikkfrekvensen. Denne prosessen innebærer å optimalisere de elementene fra nettsiden som vises i søkeresultatene.

7. Utdrag/skjema-markering
Google legger stadig større vekt på snippets med informasjon. Disse kan ha form av en datatabell, liste med ofte stilte spørsmål, en forklaringsvideo osv. Det er derfor viktig å merke disse enhetene slik at søkemotoren kan identifisere dem og bruke dette som separate søkeresultater.

Konklusjon

Vi håper du har fått mye ut av denne guiden (selv om det er mye informasjon her).

Husk å referere tilbake til denne artikkelen når du starter på din reise innen SEO-markedsføring, og hvis du bruker WordPress, sjekk ut «Hvordan starte med WordPress SEO».

Det viktigste å huske på når det gjelder SEO, er at det ikke finnes noen snarveier. Du må gjøre ting på den riktige måten og ta det ekstra steget, for det er slik du kan skille deg ut.

Forvent å sette av minst seks måneder til venting før du ser resultater. De som sier at SEO er en «engangsjobb» tar feil. Du ønsker å være i forkant med innholdet ditt, oppdatere det regelmessig og fortsette å lage flott nytt innhold for å vise Google at du fortsatt er aktiv.

Skulle du trenge litt ekspertveiledning vil våre SEO konsulenter mer en gjerne hjelpe deg, eller så kan vår SEO-analyse være et godt utgangspunkt for å finne viktige forbedringer på nettsiden din.

Les mer

Del artikkel

Om forfatteren

Be om en SEO-analyse

I løpet av to virkedager mottar du våre anbefalinger.