Skip to content

Hva er SEO?

Det er øvelsen som øker kvantiteten og kvaliteten på trafikken til nettstedet ditt gjennom organiske søkemotorresultater

seo

Hjem / Hva er SEO?

Hvordan virker søk?

La oss se litt på hvordan et søk foregår for å forstå hva som skjer. Et vellykket søk hos Google foregår slik:

Trinn 1
Brukeren skriver sin spørring i Google.

Trinn 2
Google genererer en SERP-basert oppfatning av typen innhold som den brukeren ser etter. Merk: SERP = Search Engine Result Page. Dette er resultatsiden i søkemotorene som viser treff på søkeordet eller frasen du skriver inn. 

Trinn 3
Brukeren analyserer metadataene som vises på SERP, og velger lenken som mest sannsynlig vil løse deres behov.

Trinn 4
Dette er et øyeblikket hvor brukeren bestemmer seg for å gå ut eller holde seg på ditt nettsted for å finne informasjonen eller løsningen de søkte etter.

Trinn 5
Den nye besøkende etablerer seg raskt og stoler på ditt nettsted. De fant umiddelbart informasjonen eller produktet de søkte etter eller kan enkelt navigere til det for å oppfylle et kjøp eller planlegge et møte med deg.

Hva er SEO

Hvem trenger SEO?

Jo høyere opp på Google resultatet ditt vises jo mer trafikk får du. Dette er fakta og er gjort undersøkelser på. Så hvis du er på den store markedsplassen til Googles søk og ønsker flere kunder eller lesere, ja da ønsker du å benytte deg av søkemotoroptimalisering. Det finnes søkeannonsering tenker du, og det er riktig at Google Ads lar deg betale for å komme øverst i søk. Men la oss se litt nærmere på hva en god optimalisering kan gjøre som ikke betalt søk kan.

Når søkemotoroptimaliseringen blir gjort riktig bygges den organiske trafikken over tid mens betalt reklame trenger løpende finansiering. Det betyr at en investering i optimalisering vil ha stor verdifull gevinst i lang tid fremover. Betalte søkeord med Google Ads er vel og bra for å booste trafikken men når du slutter å betale så stopper trafikken også. Det siste er grunnen til og forskjellen på søkemotoroptimalisering som et markedsføringstiltak som betaler seg i lengden.

Husk at SEO er for både brukere og søkemotorer. En viktig del av søkemotoroptimaliseringen gjør nettstedet ditt enklere for både brukere og søkemotorer å forstå nettsiden din. Selv om søkemotorer har blitt stadig mer sofistikerte, kan de fortsatt ikke se og forstå en nettside på samme måte som et menneske kan. Hvorfor ikke legge alt til rette for å få Google til å lese siden din korrekt? SEO er rett og slett en øvelse som kobler folk til nettsiden gjennom søkemotoren.

Hvordan starte med søkemotoroptimalisering?

Moz gjør en god jobb med å fremheve trinnene som er involvert i en effektiv SEO-implementering: Beginners guide to SEO.

La oss forklare diagrammet over.

1. Tilgjengelig for gjennomsøking
For å kunne vises i søkeresultatene må ditt innhold først være synlig for søkemotorer. Gjennomsøking er oppdagelsesprosessen der søkemotorer sender ut et team med roboter (kjent som crawlers eller spiders) for å finne nytt og oppdatert innhold. Det er uten tvil den viktigste delen av SEO-puslespillet: Hvis ditt nettsted ikke blir funnet, er det ingen måte for å noen gang dukke opp i SERP-ene.

2. Overbevisende innhold
Det neste trinnet innebærer å lage innhold som er unikt, verdifullt og som oppfyller intensjonen til publikum. Hva ønsker mine potensielle kunder å oppnå? Hvorfor/hvordan oppfyller mitt nettsted dette behovet?

3. Søkeordsoptimalisert
Hvilke begreper søker folk etter? Du har kanskje en måte for å beskrive hva du gjør, men hvordan søker publikum etter produktet, tjenesten eller informasjonen du gir? Svar på disse spørsmålene gir en forståelse av hvordan nettstedets sider kan optimaliseres slik at de vises høyere i søkeresultatene for relevante søk.

4. God brukeropplevelse
Du vil ikke komme langt med god synlighet i søkeresultatene med mindre nettstedet også er optimalisert for mennesker. Sidene skal være estetisk behagelige for øyet, raske å laste ned, enkle å lese på forskjellige enheter og navigasjonen skal være nøyaktig og enkel å bruke.

5. Deleverdig innhold
Du har laget innhold som folk søker etter, som svarer på spørsmålene deres, og som søkemotorene kan forstå, men disse egenskapene alene betyr ikke at det vil rangere. For å overgå resten av nettstedene med disse egenskapene, må du etablere autoritet. Dette kan oppnås ved å fortjene lenker fra autoritative nettsteder, bygge merkevaren din og pleie et publikum som vil bidra til å forsterke innholdet ditt.

6. Tittel, URL og beskrivelse
Å skille seg ut i søkeresultatene er vanskelig ettersom mange konkurrerer om oppmerksomheten. På dette stadiet er det viktig å se hvordan nettstedets sider vises i søkeresultatene – dette kan ha en direkte innvirkning på klikkfrekvensen. Denne prosessen innebærer å optimalisere de elementene fra nettsiden som vises i søkeresultatene.

7. Utdrag/skjema-markering
Google legger stadig større vekt på informasjonsenheter. Disse kan ha form av en datatabell, liste med ofte stilte spørsmål, en forklaringsvideo osv. Det er derfor viktig å merke disse enhetene slik at søkemotoren kan identifisere dem og bruke dette som separate søkeresultater.

Hvordan velge et SEO-byrå eller innleid konsulent?

Slik kan du forberede et intervju med et SEO-byrå eller en innleid konsulent for å finne ut om de har kvalifikasjonene og er genuint interessert i bedriften din.

Ha gjerne disse svarene klare når dere møtes:

  • Hvorfor er mitt produkt, innhold eller tjeneste unikt for kunden?
  • Hvem er mine kunder? Og hvordan finner de nettstedet mitt?
  • Hvilke andre kanaler bruker jeg? Offline markedsføring, sosiale kanaler, etc.
  • Hva tjener min bedrift penger på? Og hvordan kan søk hjelpe?
  • Hvem er mine konkurrenter? Har jeg noen eksempler på hva de gjør?
  • Hvilke 10 nøkkelord ønsker jeg å fremheve?
  • Hvilke mål kan vi i sammen jobbe etter?


Hva bør jeg huske på før arbeidet starter?

  • Google sier SEO trenger fra 4 måneder til du ser forbedringer
  • Gode analyser er selve grunnarbeidet*
  • Du trenger bl.a. analyse for nøkkelord, målgrupper, konkurrenter og tekniske feil
  • Be om en oversikt over din lokale tilstedeværelse i søkemotorer
  • Be om månedlige rapporter på analyse og innvirkninger i prosjektet
  • Hør om SEO-leverandøren din har noen gode referanser og erfaringer (be gjerne om å ringe en av deres kunder)
  • Vær tålmodig – SEO er tidkrevende

*En analyse av nettsiden bør inneholde bl.a. tekniske problemer, hva som bør forbedres, tidsramme for å gjøre forbedringene og forventet innvirkning.

I denne videoen forklarer Google hvordan du skal gå frem når du velger et SEO-byrå/konsulent:

Hva koster SEO?

Dette er det samme som å spørre om hva en bil koster. Alt er relativt.

Det er ingen konkret oppskrift på hva som er galt eller riktig måte å gjøre SEO på, og det bunner faktisk ned til hva som virker og får resultater.

Hva bestemmer prisen?

Prising av SEO må inneholde disse faktorene:

  • Situasjon: Nåværende søkemotorrangering
  • Mål: Hva som skal oppnås
  • Konkurranse: Hvor godt posisjonert er de direkte konkurrentene
  • Tidsramme: Tiden som er gitt for å oppnå de fastsatte målene

Bare ved å se på disse fire faktorene kan et hvilket som helst byrå beregne hvor mye SEO skal koste for bedriften din.

La oss se på følgende eksempel:

  • Et lokalt bedriftsnettsted er for tiden rangert på side to for sitt viktigste målsøkeord
  • Konkurrenter på førstesiden har flere lenker og høyere autoritetsmålinger
  • Konkurrenter har investert mer i lokal SEO

Med denne informasjonen kan noen beregninger gjøres:

  • Omtrentlig antall lenker
  • En idé om hvor mye arbeid som trengs på den lokale SEO-delen
  • En grov tidsramme for å oppnå dette

Ved å analysere en kundes nåværende situasjon, forstå deres mål, evaluere konkurransen og bestemme den nødvendige tidsrammen, kan en pris beregnes.

Den siste variabelen er vedlikehold og fortsette å holde nettsiden din synlig med det den har oppnådd. SEO er er hele tiden et mål som er i bevegelse. Du trapper opp synligheten din, og konkurrentene dine gjør det samme. Det er tøft og de beste tilnærmingene må tilpasses den unike situasjonen og målene for virksomheten.

Forskjellige typer SEO-prisstrukturer

Månedlig budsjett
Denne modellen betyr at du betaler en fast avgift hver måned til SEO-byrået ditt, og til gjengjeld får du levert utførte tjenester. Denne tilnærmingen er definitivt den mest populære, fordi SEO vanligvis tar minst 4 måneder for å få noen form for anstendige resultater.

Timespris
Å betale per time for SEO kan bli enda dyrere, men kan komme til nytte hvis du bare trenger litt veiledning. Noen bedrifter ønsker å gjøre markedsføringen selv og kanskje konsultere med et SEO-byrå for å få litt hjelp her og der.

Akkurat nå er de fleste av våre kunder på et månedlig budsjett. Vår gjennomsnittlige pris er mellom 8 000 og 30 000 kroner per måned, som er helt avhengig av variablene som er listet over. Vårt hovedfokus når vi utfører SEO for våre kunder er å gi dem verdi tilbake fra investeringene.

Enhver markedsføring fungerer så lenge du får ROI. Når du velger et SEO-byrå bør ikke prisen være den eneste faktoren når du bestemmer deg for hvem du vil jobbe med. Hold fokus på resultatene og avkastningen på investeringen din ved å gå for de beste.

Se vår prisliste

Les mer

Ta steget

Fortell oss om dine utfordringer, mål og ambisjoner. La oss finne ut hvordan vi kan hjelpe deg.

Kontakt oss for et uforpliktende tilbud.