Skip to content

Hva er SEO?

Det er øvelsen som øker kvantiteten og kvaliteten på trafikken til nettstedet ditt gjennom organiske søkemotorresultater

seo

Hjem / Hva er SEO?

Hvordan virker søk?

La oss se litt på hvordan et søk foregår for å forstå hva som skjer. Et vellykket søk hos Google foregår slik:

Trinn 1
Brukeren skriver sin spørring i Google.

Trinn 2
Google genererer en SERP-basert oppfatning av typen innhold som den brukeren ser etter. Merk: SERP = Search Engine Result Page. Dette er resultatsiden i søkemotorene som viser treff på søkeordet eller frasen du skriver inn. 

Trinn 3
Brukeren analyserer metadataene som vises på SERP, og velger lenken som mest sannsynlig vil løse deres behov.

Trinn 4
Dette er et øyeblikket hvor brukeren bestemmer seg for å gå ut eller holde seg på ditt nettsted for å finne informasjonen eller løsningen de søkte etter.

Trinn 5
Den nye besøkende etablerer seg raskt og stoler på ditt nettsted. De fant umiddelbart informasjonen eller produktet de søkte etter eller kan enkelt navigere til det for å oppfylle et kjøp eller planlegge et møte med deg.

Hva er SEO

Hvem trenger SEO?

Jo høyere opp på Google resultatet ditt vises jo mer trafikk får du. Dette er fakta og er gjort undersøkelser på. Så hvis du er på den store markedsplassen til Googles søk og ønsker flere kunder eller lesere, ja da ønsker du å benytte deg av søkemotoroptimalisering. Det finnes søkeannonsering tenker du, og det er riktig at Google Ads lar deg betale for å komme øverst i søk. Men la oss se litt nærmere på hva en god optimalisering kan gjøre som ikke betalt søk kan.

Når søkemotoroptimaliseringen blir gjort riktig bygges den organiske trafikken over tid mens betalt reklame trenger løpende finansiering. Det betyr at en investering i optimalisering vil ha stor verdifull gevinst i lang tid fremover. Betalte søkeord med Google Ads er vel og bra for å booste trafikken men når du slutter å betale så stopper trafikken også. Det siste er grunnen til og forskjellen på søkemotoroptimalisering som et markedsføringstiltak som betaler seg i lengden.

Husk at SEO er for både brukere og søkemotorer. En viktig del av søkemotoroptimaliseringen gjør nettstedet ditt enklere for både brukere og søkemotorer å forstå nettsiden din. Selv om søkemotorer har blitt stadig mer sofistikerte, kan de fortsatt ikke se og forstå en nettside på samme måte som et menneske kan. Hvorfor ikke legge alt til rette for å få Google til å lese siden din korrekt? SEO er rett og slett en øvelse som kobler folk til nettsiden gjennom søkemotoren.

Hvordan starte med søkemotoroptimalisering?

Moz gjør en god jobb med å fremheve trinnene som er involvert i en effektiv SEO-implementering: Beginners guide to SEO.

La oss forklare diagrammet over.

1. Tilgjengelig for gjennomsøking
For å kunne vises i søkeresultatene må ditt innhold først være synlig for søkemotorer. Gjennomsøking er oppdagelsesprosessen der søkemotorer sender ut et team med roboter (kjent som crawlers eller spiders) for å finne nytt og oppdatert innhold. Det er uten tvil den viktigste delen av SEO-puslespillet: Hvis ditt nettsted ikke blir funnet, er det ingen måte for å noen gang dukke opp i SERP-ene.

2. Overbevisende innhold
Det neste trinnet innebærer å lage innhold som er unikt, verdifullt og som oppfyller intensjonen til publikum. Hva ønsker mine potensielle kunder å oppnå? Hvorfor/hvordan oppfyller mitt nettsted dette behovet?

3. Søkeordsoptimalisert
Hvilke begreper søker folk etter? Du har kanskje en måte for å beskrive hva du gjør, men hvordan søker publikum etter produktet, tjenesten eller informasjonen du gir? Svar på disse spørsmålene gir en forståelse av hvordan nettstedets sider kan optimaliseres slik at de vises høyere i søkeresultatene for relevante søk.

4. God brukeropplevelse
Du vil ikke komme langt med god synlighet i søkeresultatene med mindre nettstedet også er optimalisert for mennesker. Sidene skal være estetisk behagelige for øyet, raske å laste ned, enkle å lese på forskjellige enheter og navigasjonen skal være nøyaktig og enkel å bruke.

5. Deleverdig innhold
Du har laget innhold som folk søker etter, som svarer på spørsmålene deres, og som søkemotorene kan forstå, men disse egenskapene alene betyr ikke at det vil rangere. For å overgå resten av nettstedene med disse egenskapene, må du etablere autoritet. Dette kan oppnås ved å fortjene lenker fra autoritative nettsteder, bygge merkevaren din og pleie et publikum som vil bidra til å forsterke innholdet ditt.

6. Tittel, URL og beskrivelse
Å skille seg ut i søkeresultatene er vanskelig ettersom mange konkurrerer om oppmerksomheten. På dette stadiet er det viktig å se hvordan nettstedets sider vises i søkeresultatene – dette kan ha en direkte innvirkning på klikkfrekvensen. Denne prosessen innebærer å optimalisere de elementene fra nettsiden som vises i søkeresultatene.

7. Utdrag/skjema-markering
Google legger stadig større vekt på informasjonsenheter. Disse kan ha form av en datatabell, liste med ofte stilte spørsmål, en forklaringsvideo osv. Det er derfor viktig å merke disse enhetene slik at søkemotoren kan identifisere dem og bruke dette som separate søkeresultater.

 

Se hvilke SEO-tjenester vi tilbyr

Les mer

Ta steget

Fortell oss om dine utfordringer, mål og ambisjoner. La oss finne ut hvordan vi kan hjelpe deg.

Kontakt oss for et uforpliktende tilbud.