Hva er SEO?

SEO er øvelsen som øker kvantiteten og kvaliteten på trafikken til nettstedet ditt gjennom organiske søkemotorresultater

Lesetid: 6 minutter
Illustrasjon av hva er SEO

Hjem / Digital Markedsføring / SEO-tjenester / Søkemotoroptimalisering

I denne artikkelen lærer du hvordan søkemotorene fungerer og hvilke SEO-teknikker og tjenester som kreves for å optimalisere nettstedet ditt.

Full versjon - Hva er SEO?

SEO er et akronym som står for søkemotoroptimalisering. Dette refererer til prosessen med å rangere nettsider høyere i søkemotorresultater (SERPs) for å drive kvalifisert organisk nettstedstrafikk, øke merkekjennskapen og kontrollere budskapet til merkevaren.

SEO er en populær digital markedsføringskanal, fordi høyere søkemotorrangering kan drive målrettet trafikk til nettstedet ditt.

Når SEO nevnes, snakkes det ofte om søkeord, søkevolum, Googles algoritmer og backlinking. Men det handler faktisk om å komme i kontakt med publikum (også utenfor Google f.eks. på plattformer som YouTube, LinkedIn, etc.) og når de er klare til å handle. Det handler om å vite hva kundene dine søker etter, hvorfor de vil ha det, og være først og fremst med det beste svaret.

Hvordan virker søk?

Hvordan Google bestemmer det «beste» resultatet er basert på en algoritme som tar hensyn til autoritet, relevans for spørringen, lastehastighet og mer (Google vurderer over 200 ranking-faktorer i deres algoritmer / SEO-trender).

Hva er SEO

Organiske eller betalte resultater?

Resultatsidene for søkemotorene viser organiske (ikke-betalte) og betalte resultater.

organisk resultater

Organisk søk (SERPs) er enheter som rangeres 100 % basert på fortjent innhold. De høyere resultatene anses av Google for å være de mest relative, pålitelige og autoritative nettstedene eller nettsidene om emnet.

Det er ingen måte å betale Google eller andre søkemotorer for å oppnå bedre synlighet på søkemotorer.

Betalte annonser er helt uavhengige av organiske oppføringer. Annonsører i delen med betalte resultater blir «rangert» etter hvor mye de er villige til å betale for en enkelt besøkende fra et bestemt sett med søkeresultater. Disse markedsføringskanalene kalles Search Engine Advertising, (søkemotorannonsering på norsk).

Hvorfor er SEO viktig?

Jo høyere opp på Google resultatet ditt vises jo mer trafikk får du.

Her er en oversikt over hvor det meste av nettstedstrafikken kommer fra:

websider trafikk

Som du kan se, kommer over 60 % av all trafikk på nettet fra søkemotorer. Alt i alt gir søk 10 ganger mer trafikk enn sosiale medier.

Så hvis du er på den store markedsplassen til Googles søk og ønsker flere kunder eller lesere, ja da ønsker du å benytte deg av søkemotoroptimalisering.

Det finnes søkeannonsering tenker du, og det er riktig at Google Ads lar deg betale for å komme øverst i søk. Men la oss se litt nærmere på hva en god optimalisering kan gjøre som ikke betalt søk kan.

Når søkemotoroptimaliseringen blir gjort riktig bygges den organiske trafikken over tid mens betalt reklame trenger løpende finansiering. Det betyr at en investering i optimalisering vil ha stor verdifull gevinst i lang tid fremover. Betalte søkeord med Google Ads er vel og bra for å booste trafikken men når du slutter å betale så stopper trafikken også. Det siste er grunnen til og forskjellen på søkemotoroptimalisering som et markedsføringstiltak som betaler seg i lengden.

Husk at SEO er for både brukere og søkemotorer. En viktig del av søkemotoroptimaliseringen gjør nettstedet ditt enklere for både brukere og søkemotorer å forstå nettsiden din. Selv om søkemotorer har blitt stadig mer sofistikerte, kan de fortsatt ikke se og forstå en nettside på samme måte som et menneske kan. Hvorfor ikke legge alt til rette for å få Google til å lese siden din korrekt? SEO er rett og slett en øvelse som kobler folk til nettsiden gjennom søkemotoren.

Hvordan starte med søkemotoroptimalisering?

Hvordan starte med søkemotor-optimalisering?

Moz gjør en god jobb med å fremheve trinnene som er involvert i en effektiv SEO-implementering: Beginners guide to SEO.

seo pyramid

La oss forklare diagrammet over.

1. Tilgjengelig for gjennomsøking
For å kunne vises i søkeresultatene må ditt innhold først være synlig for søkemotorer. Gjennomsøking er oppdagelsesprosessen der søkemotorer sender ut et team med roboter (kjent som crawlers eller spiders) for å finne nytt og oppdatert innhold. Det er også viktig å oppnå hastigehetsresultater som tilfredstiller kravene til Core Web Vitals fra Google. På dette nivået faller disse oppgavene under det som er kjent som teknisk SEO.

2. Overbevisende innhold
Det neste trinnet innebærer å lage innhold som er unikt, verdifullt og som oppfyller intensjonen til publikum (creating helpful, reliable, people-first content). Dette er en del av innholdsmarkedsføring. Ikke glem å vurdere off-site oppføringer siden dette kan hjelpe deg med lokal SEO.

3. Søkeordsoptimalisert
Hvilke begreper søker folk etter? Du har kanskje en måte for å beskrive hva du gjør, men hvordan søker publikum etter produktet, tjenesten eller informasjonen du gir? Svar på disse spørsmålene gir en forståelse av hvordan nettstedets sider kan optimaliseres. Denne prosessen kalles ofte for søkordsanalyse.

4. God brukeropplevelse
Du vil ikke komme langt med god synlighet i søkeresultatene med mindre nettstedet også er optimalisert for mennesker. Sidene skal være estetisk behagelige for øyet, raske å laste ned, enkle å lese på forskjellige enheter og navigasjonen skal være nøyaktig og enkel å bruke.

5. Deleverdig innhold
Nettsiden din må ha sterk autoritet. Dette kan oppnås ved å fortjene lenker fra autoritative nettsteder, bygge merkevaren din og pleie et publikum som vil bidra til å forsterke innholdet ditt.

6. Tittel, URL og beskrivelse
Å skille seg ut i søkeresultatene er vanskelig ettersom mange konkurrerer om oppmerksomheten. På dette stadiet er det viktig å se hvordan nettstedets sider vises i søkeresultatene – dette kan ha en direkte innvirkning på klikkfrekvensen. Denne prosessen innebærer å optimalisere de elementene fra nettsiden som vises i søkeresultatene.

7. Utdrag/skjema-markering
Google legger stadig større vekt på snippets med informasjon. Disse kan ha form av en datatabell, liste med ofte stilte spørsmål, en forklaringsvideo osv. Det er derfor viktig å merke disse enhetene slik at søkemotoren kan identifisere dem og bruke dette som separate søkeresultater.

Hvordan lage en vellykket SEO-strategi

SEO er ikke et mål, men en prosess.

Ettersom synligheten du oppnår i søkemotorene svinger, kan måling hjelpe deg med å oppdage problemer og rapportere de gode resultatene. Løpende SEO-overvåking er derfor nødvendig for å øke besøkstrafikken til nettstedet ditt og få inntektene til å strømme.

Ytelsen overvåkes best ved hjelp av et SEO-dashbord – dette gjør det mulig å bruke mindre tid på å sortere store mengder data.

Et grunnleggende dashbord sikrer at du overvåker beregninger og KPIer som gir deg konkret innsikt i SEO-trafikk. Her er noen grunnleggende beregninger og KPIer du alltid burde holde øye med på når det kommer til SEO:

  • Organiske økter – disse forteller deg hvor mange av nettstedbesøkene dine som kommer fra organiske søkeresultater.
  • Topp organiske landingssider – dette forteller deg hvilke av landingssidene dine som trekker inn mest organisk søketrafikk.
  • Organisk konverteringsfrekvens – dette forteller deg hvor mange av de organiske besøkende som konverterer på nettstedet ditt (konvertering kan være en bestemt handling, som f.eks. å foreta et kjøp).
  • Topp organiske søkeord – dette forteller deg hvilke søkeord som gir mest organisk trafikk til nettstedet ditt.
  • Organisk fluktfrekvens (bounce rate) – dette forteller deg hvor mange organiske besøkende som forlot nettstedet ditt etter å ha sett på kun én side.
  • Klikkfrekvens (CTR) – dette forteller deg prosentandelen av personer som klikket på en av koblingene dine som ble vist i søkeresultatene deres. Dette er en god beregning fordi den forteller deg ikke bare hvordan du rangerer i SERP-ene, men også hvor attraktivt innholdet ditt er.

Til syvende og sist skal dashbordet tillate deg å få innsikt som du kan bruke til å perfeksjonere SEO-strategien.

Takeaway

SEO er en langsiktig prosess som krever tålmodighet og kontinuerlig innsats. Ved å forstå og forplikte seg til SEO-grunnprinsipper, kan man oppnå økt organisk trafikk, styrket merkevaretroverdighet og bedre investeringsavkastning.

Det viktigste å huske på når det gjelder SEO, er at det ikke finnes noen snarveier. Du må gjøre ting på den riktige måten og ta det ekstra steget, for det er slik du kan skille deg ut.

Forvent å sette av minst seks måneder til venting før du ser resultater. De som sier at SEO er en «engangsjobb» tar feil. Du ønsker å være i forkant med innholdet ditt, oppdatere det regelmessig og fortsette å lage flott nytt innhold for å vise Google at du fortsatt er aktiv.

Skulle du trenge litt ekspertveiledning vil våre SEO konsulenter mer en gjerne hjelpe deg, eller så kan vår SEO-analyse være et godt utgangspunkt for å finne viktige forbedringer på nettsiden din.

Husk å referere tilbake til denne artikkelen når du starter på din reise innen SEO-markedsføring, og hvis du bruker WordPress, sjekk ut «Hvordan starte med WordPress SEO».

Les mer

Del artikkel

Om forfatteren

Be om en SEO-analyse

I løpet av to virkedager mottar du våre anbefalinger.