Hjem » Blogg » Hvordan skrive nyhetsbrev og hva er e-post markedsføring?

Lesetid: 3 minutter

Hvordan skrive nyhetsbrev og hva er e-post markedsføring?

Nyhetsbrev er en enkel måte å nå ut til dine kunder på. Og det trenger heller ikke være så vanskelig å komme i gang.

Så, du har allerede tatt det første kritiske skrittet med å vurdere e-postmarkedsføring? Men hvordan starte og hva skal du skrive? Hvis du sliter med å finne ut hva du skal sende eller hvordan du skal holde kundene dine engasjert, så er hjelpen på vei – i denne artikkelen har vi laget viktige regler som virksomheten din kan bruke for å sende regelmessige nyhetsbrev, sammen med noen tips om hvordan du lager dem.

Innhold i denne artikkelen

10 tips når du sender nyhetsbrev via e-post

I bedrifter vet vi alle hvor viktig det er å få nye kunder og beholde eksisterende. Nøkkelen til å beholde de er å engasjere på en effektiv måte med tilbudene dine og er en virkelig kostnadseffektiv løsning som gjør at du kan nå kundene der de er. De fleste har høyere sannsynlighet for å svare umiddelbart når de mottar en epost i innboksen deres.

1. Programvare og maler

Mailchimp er det sytemet som brukes mest og kan enkelt integreres med WordPress. Med Mailchimp kan du velge blant flere ferdige designmaler

Ønsker du et enklere system for WordPress kan Mailpoet være et alternativ – den lager nyhetsbrev basert på ditt innhold.

2. Tilpass ditt webdesign

Velg et design som du holder fast ved slik at kundene dine kjenner seg igjen.
Benytt samme logo og farger som du bruker på nettsiden din.

3. Benytt én kolonne for alt innhold

Ved å plassere alt innhold i en og samme kolonne kan leseren fokusere på det viktigste i stedet for å distraheres av det som sidekolonnene tilbyr. Det gir også en bedre leseopplevelse for den som leser nyhetsbrevet fra en mobil eller et nettbrett.

4. Henvis leseren videre

I stedet for å presentere all informasjon i nyhetsbrevet med en gang kan du lenke videre til hjemmesiden eller bloggen din for å lese mer.

Gjør det enkelt for leseren din å finne mer informasjon.

5. Tone-of-voice

La tonen i det du skriver være respektfult og forsøk å appellere til leseren personlig.

Det skal ikke være for formelt, men likevel ikke for mange rare muntlige utrykk.

6. Pass på at innholdet gir leseren noe tilbake

Tenk på å inkludere nyheter, informasjon, tips og triks i nyhetsbrevet slik at innholdet skaper verdi for leseren.

Ikke for mye salg men mer informativt som du tror kundene dine vil være interessert i.

7. Skap interessant innhold for leseren tidlig i nyhetsbrevet

Unngå kjedelige emnefelt som f eks “Ukens nyhetsbrev”.

Tenk nøye igjennom den og beskriv tidlig i mailen noe som skiller seg ut og er av interesse.

8. Less is more!

Fyll ikke for mye informasjon i en og samme mail. Tiden leseren bruker på å lese er kort.

Se på andre nyhetsbrev du har fått for å få inspirasjon.

9. Gjør det enkelt å avregistrere seg

De som ikke lenger ønsker å få e-postutsendelser skal ikke tvinges til det. Gjør det mulig for den som vil avregistrere seg å gjøre det med et enkelt tastetrykk.

Tips! Mailchimp inkluderer avregistrering automatisk.

10. Korrekturles teksten

Pass på å korrekturlese nyhetsbrevet ditt nøye. Akkurat som på nettsider så blir inntrykket dårligere når det finnes skrivefeil og rare uttrykk.

Konklusjon

Når du samler e-postabonnenter, samler du ikke bare e-postadresser. Du dyrker fansen din. Når noen registrerer seg på din e-postliste, forteller de deg at de er interessert i din virksomhet og hva du må sende dem. Dette er din sjanse til å vise din takknemlighet med verdifulle kampanjer, tilbud og innhold som bare abonnenter har tilgang til.
 
Sett derfor opp noen mål og ha en taktikk på hvor ofte du vil sende, og lag gode teskter og godt innhold som engasjerer og treffer målgruppen. I denne artikkelen har vi skrevet om hvordan du kan lykkes med nyhetsbrev og laget noen enkle regler for deg.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Om forfatteren